2019 ve ötesi…

2019 ve ötesi…

2018 yılını, Blockchain ve yapay zeka gibi yaygınlaşması konuşulması kadar revaçta olamayan gündemlerle geçirdik. Özellikle yılın ikinci yarısında iyiden iyiye hissetmeye başladığımız ekonomik çalkantılar şirketlerin öncelikli olarak teknoloji yatırımlarından feragat etmelerine sebep oldu.

Küresel ve yerel ekonominin türlü çalkantılardan geçtiği bu dönem içerisinde başta danışmanlık ve araştırma şirketleri olmak üzere farklı organizasyonlardan geleceğe dair muallak gelecek tahminleri gelmeye başladı ve yine yılın son yazısını başta bu tahminler olmak üzere 2019 ve sonrasında göreceklerimize ayırdım.

CIO’lar için yap ya da karışma dönemi
Forrester’ın 2019 kehanetleri arasında dikkat çeken noktaların başında CIO’ların yalnızca yüzde 25’inin görev alanları ve sorumlulukları artacak. Diğerlerinin ise görevleri yavaş yavaş operasyonel yapılara aktarılacak.

IT de dış kaynak kullanımı ve hatta IT’nin bütünüyle dış kaynak servisleri ile yönetilmesi gelişen servis modelleri ile çoğu büyük organizasyonun nitelikli arayışı halini aldı.

CIO’ların gelecek dönemde doğrudan inovasyon ve müşteri deneyimi konularına eğilme zorunluluğu yakın gelecekte hem teknoloji operasyonunda dış kaynak kullanımının önünü açacak, hem de yeni nesil teknoloji yönetiminin şekillenmesine sebep olacak.

Öyle ki; IDC’ye göre 2020 yılında IT yöneticilerinin %80’ninden fazlasının değerlendirme (dolayısıyla ücret) metrikleri doğrudan şirketlerin iş hedefleri ile doğru orantılı olacak.

Müşteri deneyimi öncelikli gündem
Senelerdir “müşteri deneyimi” başlığı altında yürütülen faaliyetlerin önemli bir kısmının (yüzde 89) halen yatırım maliyetini bile karşılayamadığı ve bunca efora karşın müşterilerin duygusal bağlılığı ve sadakat algısı arasındaki açığın korkutucu seviyelerde oluşu bize önümüzdeki yıl da sıkça müşteri deneyimi konuşacağımızı gösteriyor.

Müşteri deneyimi adına yapılan faaliyetlerin önemli bir kısmı halen çoğunlukla veri olmadan, el yordamıyla veya tekil olması gerekirken kitabi yönlendirmelerle ilerliyor. Şaşılmayacağı üzere finansal etki oluşturmayan benzer yaklaşımlar şirketleri eski usul indirim politikalarına yöneltecek.

Müşteri deneyimi kavramını oturmuş organizasyonlardaki girişimcilik hikayelerine benzetiyorum. Elbette aralarında çok başarılı olanlar çıkacak fakat çoğunluk özlerine dönerek devam edecekler.

Yönetişim herkesin problemi olacak
Ülkece teknoloji yönetiminde en uzak olduğumuz kavramların başında yönetişim (governance) geliyor diyebilirim. Bunun en temel sebeplerinin başında ise milli proje yönetim metodolojimiz olan “kervan yolda dizilir” geliyor.

Son yıllarda bu metodolojimize “agile” adı altında pazarlamak bile gerçekleri değiştirmiyor.

2019 ve sonrasında özellikle yapay zeka ve blockchain uygulamalarının da artışı ile CIO’lar yeni riskleri ver fırsatları değerlendirmek için yoğunlukla etik ve veri güvenliğini de konu alan yönetişim stratejileri ve planları oluşturmak zorunda kalacaklar.

Yine IDC 2023 yılına kadar iş odaklı yönetişim, strateji ve operasyonel uç birimlerini eski operasyonlarından ayıramayan CIO’ların profesyonel olarak başarısız sayılacaklarını öngörüyor.

Dijital Dönüşüm’de hedef odaklı yaklaşım

Dijital dönüşüm kavramı önümüzdeki dönem itibariyle şirketler için daha somut ve nitelikli yaklaşımlarla özdeşleşecek.

Yeni nesil teknoloji trendlerinin oluşturduğu gündem bir yana, şirketler “dijital ikiz” ve benzeri disiplinler için mikro projeler oluşturup hayata geçirecekler.

Categories: GÖRÜŞLER

About Author

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*