Dijital dönüşüm sanıldığı kadar kolay mı?

Dijital dönüşüm sanıldığı kadar kolay mı?

Wal-Mart, 2017’de dijital dönüşüm için yaklaşık 2 milyar dolar harcadı. General Electric ve Unilever ise dijital hâkimiyet hedefleri için bir milyar dolar harcadıklarını açıkladı. Elbette daha küçük ölçekteki şirketler de yatırım yapıyor…

Bugün, herhangi bir şirketin en azından internetten mal alışverişi yapması, bir web sitesi oluşturması ve müşterileri için bir uygulama sunması işletmeler için zorunlu olarak görülüyor. Dijital çalışma alanlarındaki artış da dijital dönüşümün olgun dünyada köklere indiğinin bir diğer göstergesi.

Strategic Oxygen’in kurucusu ve entegre teknoloji pazarlama uzmanı Michael Gale’e göre şirketlerin %84’ü dijital dönüşümde başarısısız olacak.

Peki basit bir dijital dönüşüm süreci nasıl bu kadar zor olabilir?

Dijital dönüşümün gizli anlaşılmazlıkları

Bir şirketin dijital yolcuğunun amacından tamamen nasıl saptığını hayal etmek zordur. İşte size bu öngörülemeyen durum için perspektif verebilecek varsayıma dayalı bir vaka;

Hızlı tüketim malları üreten bir şirketin CEO’su olduğunuzu varsayalım. Genellikle müşteri deneyimini yeniden tanımlayarak dijital yolculuğunuza başlarsınız. Pazarlama otomasyonu, kişiselleştirilmiş içerik ve web sitesinde coğrafi hedeflemeyi uygulamak için tonlarca para harcarsınız.

Muhtemelen sonra müşteri analizine yatırım yapmak isteyeceksiniz. Böylelikle müşterileriniz hakkında daha fazla iç görü sahibi olup, daha fazla satılabilir ürün portföyü oluşturacaksınız.

Artık müşteri deneyimi ve analizi için teknolojiyi kullanıyorsunuz, bu platformlardan bolca bilgi üretiyorsunuz fakat hepimiz biliyoruz ki kullanılmayan bilgi değersizdir.

Bu yüzden birdenbire organizasyonunuz yeni bir dizi strateji çalışıyor ve operasyonel süreçleriniz yeniden şekillendiriliyor. Bu dönüşümü desteklemek için verimliliği ve yaratıcıllığı sağlayacağını ümit ederek her departman için yeni teknolojik araçlar ediniyorsunuz.

Farklı ekipler ve departmanlar teknoloji araçlarını olduğu gibi kullanmaya başladıklarında sorunlar bir bir başlıyor. Pazarlama departmanının CRM’inde bulunan müşteri bilgileri muhasebe departmanı tarafından erişilebilir olmuyor. Sonra iş birliğini kolaylaştıran fakat proje maliyetlerini hesaplama yeteneği olmayan bir proje yönetim uygulamanız da bu ortama katılıyor.

Bütün bunların üstüne birbirinden farklı içerik ve işbirliği uygulamaları kullanan pazarlama ve hukuk departmanlarınız eklenir.

Bir başka deyişle her şey dijital olmuştur ama dijital bir karmaşa olmuştur.

Neler dijital dönüşümde başarısızlığa götürür?

Eksik veya tamamlanmamış dijital dönüşüm stratejisi genellikle başarısız bir dijital dönüşümün suçlusu olarak tarif edilir.

Strateji olmadan organizasyonlar, işlerinin her alanına ve aynı anda birbirinden bağımsız olarak saldırma eğilimi gösterirler. Her defasından tek bir alanı hedefleyip, izole geliştirmeler yapmak, organizasyonlarda olması gerektiği gibi birbirlerine bağlı olmayan teknoloji yığınları oluşturuyor.

Bu silolar ise şirket genelinde entegrasyon problemli uygulamalara ve birbirine karışmış farklı dijital kültürlere yol açar. Dolayısıyla dijital hale gelmenin en önemli amacı (esneklik, hız ve verimlilik) doğrudan boşa gidiyor.

Doğru yapılan dijital dönüşüm

Dijital dönüşüm süreci daha gelişmiş bir CRM, CMS veya ERP’ye geçiş değildir. Aynı şekilde, çalışanlara veya tüketicilere sadece bir mobil uygulama sunmak uzun vadeli bir fayda sağlamaz.
Dijital dönüşüm süreci çok daha fazla nüansla ele alınmalıdır.

Başarılı bir dijital dönüşüme yönelik üç adımlı basit bir plan nasıl olmalıdır dersek;

1. Strateji belirleyin

Her dijital dönüşüm yolculuğu veri ve araştırmaya dayalı bir stratejinin planlanmasıyla başlamalıdır. Öncelikli odak noktası teknolojiyle süreçleri basitleştirmeye ve her departmanın çalışanlarının ihtiyaç duydukları bilgilere kolaylıkla erişebilmelerini sağlamaktır. Dijital çalışma alanları, dijital müşteri hizmetleri ve dijital pazarlamanın faydaları konusunda çalışanları eğiterek, dijital algısı yüksek bir kültür inşa edilmeye odaklanılmalıdır.

Ardından stratejiniz hedef pazarınızın istek ve ihtiyaçlarını içermeli. Hangi cihazları ve kanalları kullanıyorlar? Yeni kanallara dönüşebilme eğilimleri var mı? Müşteriniz favori markaları ile ilgili dijitalde ne tür varlıklar görmeli?

Bunlar cevaplamanız gereken sorudan bazıları.

2. Teknoloji hakkında akıllı düşünün

Nadiren de olsa kuruluşlara teknolojiyi düşünmelerini hatırlatmak gerekiyor. Fakat bu hatırlatma daha çok teknoloji konusunda akılcı düşünmeleri için olmalı. Örneğin uygulamalarda kullanılabilirlik ve entegrasyonlara göre daha çok özelliğe ağırlık vermek genellikle kullanıcılar için kullanımı zor olan teknoloji yığınlarına sebep oluyor.

Birçok organizasyonda, departmanların kendi araçlarını seçmelerine izin verilir ki ilk başta kulağa harika gelir. Fakat bu durum genellikle departmanların birbirinden habersiz kendi silolarını oluşturmalarına sebep olur. Bu da iletişimi ve işbirliğini etkileyerek çalışanları dijital dönüşüm fikrinden uzaklaştırır.

Dijital çalışma alanızı oluşturmak için sınırlı sayıda platform seçmek daha akıllıca bir tercih olur. Nitelikler harika olabilir ancak kullanıcı dostu kullanım deneyimi ve mevcut sistemleri ve iş akışlarını bütünleştirme yeteneği üzerine daha fazla odaklanın. Dijital çalışma alanınız modüler ve aynı anda birbirleriyle bağlantılı olmalıdır.

Müşteri odaklı teknolojiye gelince, yukarıdakilerin tümünü sadece birkaç farkla hedefleyin. İçeriği kişiselleştirmenize, yeni kanallara dönüştürebilmenize ve müşteri taleplerine hızlı tepki göstermenize yardımcı olacak özelliklere odaklanın.
Örnek vermek gerekirse; tüketiciler şu anda akıllı telefonlarında ve tabletlerinde sosyal medyada ve uygulamalarda yer alan marka etkileşimlerinden memnun olabilir. Ancak IoT gibi platformların daha çok ve derin kullanıldığı dönemlere girdikçe tüketiciler yavaş ama emin adımlarla akıllı ev asistanları, VR setler, akıllı saatler ve hatta araç gösterge panosu arayüzleri gibi kanallarda markaların yer almasını bekliyorlar. Bu nedenle, bu aksiyonları bugün ve gelecekte almanıza yardımcı olacak doğru teknolojileri seçmelisiniz.

3. Uzmanlara güvenin

Son olarak ise dijital dönüşüm uygulamaları çok sık başarısızlıkla sonuçlandığından strateji planlaması aşamasında uzman tavsiyeleri aranmalı ve teknoloji uygulama süreci boyunca uzman rehberliğinde ilerlenmeli.

Her işletmenin benzersiz olduğunu bilerek. Mevcut iş süreçleri ile çalışanların arasındaki çeşitli teknolojik bilgi birikimine uyum sağlamak için çalışana özel bir yaklaşım olması esas. Benzer şekilde her bir markanın müşteri tabanı, destek, sipariş ve içerik tüketme biçiminde değişiklik yapılmadan önce iyi analiz ve doğru strateji kritik öneme sahip.

Dijital dönüşüm: Teknolojiden daha fazlası

Dijital dönüşüm iş yerinde yeni teknolojileri benimsemekten çok daha fazlasını ifade ediyor.

Kısaca iç ve dış talepleri karşılamak ve verilerin sürekli olarak hem çevrimiçi hem de çevrimdışı olarak arttığı dünyada zekice hareket etmeyi gerektiriyor

Categories: GÖRÜŞLER

About Author

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*