İş yerinde yapay zeka neleri getirecek?

İş yerinde yapay zeka neleri getirecek?

Son zamanlarda yapay zekanın tartışıldığı sosyal platformların neredeyse tümünde işitilen yegâne tümevarım “robotlar işimizi elimizden alacak” yönünde…

4. Endüstri Devrimi ile yaygınlaşan otomasyon uygulamaları sayesinde insan unsuruna giderek daha az ihtiyaç duyulması benzeri kaygıları da beraberinde getiriyor. Neyse ki insanoğlu olarak durumumuz 1. Endüstri Devriminden sonra çoğunluğu kedi/köpek maması olmak için yok edilen atlardan daha iyi.

MetLife her yıl dünya genelindeki farklı ölçeklere sahip işveren ve çalışanlarla “Çalışan Hakları Trendleri” araştırması yapıyor. 2018 yılında 2501 işveren ve 2653 çalışanın katıldığı, 16.’sı yayınlanan çalışmada yapay zekâ ve otomasyon konuları da artık önemli gündem başlıklarından biri olmuş.

Araştırmaya göre işverenlerin %56’sı, çalışanların ise %49’u otomasyon, yapay zeka ve robotlara iyimser bakıyorlar.

İşverenlerin %51’i ve çalışanların %46’sı ise otomasyonla işyerlerinin daha az insansı olacağından endişe duyuyorlar.

Yapay zeka ve teknolojiyle etkileşime yatkınlık işgücünü oluşturan kuşakların değişimiyle de daha farklılaşıyor. Örnek vermek gerekirse Y kuşağı işyerinde yapay zeka uygulamalarının daha olumlu etkiler yaratacağını düşünürken (%63) aynı soruya X kuşağı %47, baby boomer’lar %38 oranında olumlu görüş vermiş.

Yine Deloitte’un 2017’de yaptığı bir araştırmada Türkiye’den katılan şirketlerin yaklaşık %65’i otomasyon uygulamalarının yüksek öneme sahip olduğunu belirtmişler.

Yapay zeka iş ortamını nasıl değiştirecek?

Her yıl Aralık ve ocak yazılarımı önümüzdeki yılın trendlerine ayırıyorum. Yine bu yazıların sonuncusunda yavaş yavaş mobil telefonlarımız ve farklı cihazlarla hayatımıza girmeye başlayan sanal asistanların işyerlerimizde daha yaygınlaşacağını belirtmiştim.

Siri, Cortana ve Alexa’nın geliştirme kitlerinin daha açık ve yaygın hale gelmesi ile birlikte sesli asistanların iş uygulamalarıyla entegrasyonunda artan bir yaygınlık oranı gözlemleyeceğiz.

Ayrıca Microsoft’un Teams ve Skype for Business uygulamalarıyla gelen farklı bot uygulamaları, Cisco’nun Spark Asistanı yine çalışanların iş sistemleri ile olan çalışma deneyimlerini farklı boyutlara taşıyacak.

Yine müşteri hizmetleri alanında benzer bot temelli yapay zeka uygulamalarının yaygınlaşması bu noktadaki iş gücünün farklı noktalara kaymasına sebep olacak.

Mentorluk

Yapay zekanın kendine yer bulacağı en temel uygulamalardan biri de işgücü için doğru adayların aranması, seçimi ve iş alım süreçlerinin yanı sıra bu çalışanlara mentorluk yapmak olacak.

Öncelikle farklı çalışanların farklı görevleri hangi yöntemlerle daha verimli yaptıklarını öğrenen yapay zeka uygulamaları yeni ve mevcut çalışanlara hangi yöntemlerle daha verimli çalışabileceklerini gösterecekler.

Girişte belirttiğim Deloitte raporu “İşteki görevler otomatikleşirken, insanın işe dair yönleri daha önemli olmaya başlıyor” sonucu ile bitiyor.

Categories: GÖRÜŞLER

About Author

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*