8 yaygın özgeçmiş yanlışı… Düzeltmek için ipuçlarınız hazır!

8 yaygın özgeçmiş yanlışı… Düzeltmek için ipuçlarınız hazır!

Kariyerinizi şekillendirmek isterken aşağıdaki en büyük özgeçmiş hatalarından birini hiç yaptınız mı? Öyleyse bir sonraki hayalinizdeki işe başvurmadan evvel özgeçmişinizi inceleyip güncellemek için biraz zaman ayırın.
Bir özgeçmiş yazmak kolay bir iş değil, oyunda ne kadar uzun süredir yer aldığınız veya beceri ve deneyimlerinizden ne kadar emin olduğunuz önemli değil. Fakat süreci kolaylaştıracak ve özgeçmişinizi doğru insanların dikkatini çekecek bir dokümana dönüştürecek bazı adımlar mevcut.
Şayet özgeçmişiniz istediğiniz ilgiyi çekmiyorsa, o zaman aşağıdaki yaygın hatalardan en azından birini yapmış olma ihtimaliniz yüksek.

1. Tutarsızlıklara izin vermek
Başlangıç tarihlerinin doğru biçimde sıralanmamış olması dahi işverenler için bir kırmızı bayrak manasına gelebilir.
“Tarihlerinizi kontrol edin. Her şeyin her yerde yerli yerinde olduğundan emin olun; LinkedIn’de, özgeçmişinizde, personel kayıtlarında; çünkü bunu kontrol edebiliriz ve öyle de yapacağız. Bir diğer alan da iş unvanınız. Sahip olduğunuzdan başka, şişirilmiş bir unvanla bizi aptal yerine koymaya çalışmayın. Bu kolaylıkla doğrulanabilir,” şeklinde konuşuyor WinterWyman personel müdürü Frank Dadah.
Bu hatanın çözümü: Özgeçmişinizi göndermeden önce tüm bilgilerin LinkedIn profilinizle ve personel kayıtlarınızla aynı hizada olduğundan emin olun.

2. Çok uzun tutmak
Özgeçmiş uzunluğuna dair standart tavsiye onu bir ya da iki sayfayla sınırlı tutmaktır. Yeni ve kıdemsiz çalışanlar bir sayfaya yakın bir özgeçmişe sahip olacaktır ama siz kariyerinizde ilerledikçe ikinci sayfayı doldurmaya başlayacak daha değerli bilgilere sahip olacaksınız. Deneyimli bir IT profesyoneli çok rahat 3 sayfayı doldurabilir; zamanı geçmiş beceri ve deneyimleri eledikten sonra bile.
Ne kadar uzun sorusu genellikle şuna dayanıyor: Şayet özgeçmişiniz en uygun bilgi haricinde bir şey içeriyorsa, çok uzundur. Personel yöneticisinin ve işe alım yapacak kişinin dikkatini çekmek için en etkileyici başarılarınızı, mükâfatlarınızı öne çıkartın.
Bu hatanın çözümü: Özgeçmişinizi nasıl kısa ve güzel tutacağınızı, bu mümkün olmadığında kuralları etkileyici bir biçimde nasıl aşabileceğinizi öğrenin.

3. Odaklanmada başarısız olmak
Özgeçmişiniz için bir odak oluşturmak her şeyi birbirine bağlayacak bir referans noktası sağlayacaktır. Bu iş deneyiminiz, becerileriniz ve başarılarınız arasında akıcılık hissi yaratmanıza yardımcı olur.
Özgeçmişiniz için bir odak bulmak düşündüğünüzden daha kolay. Bir çalışan olarak sizi benzersiz yapan şeyi ve sahanızdaki diğer kişilerden nasıl farklı olduğunuzu düşünün. Veya geçmiş deneyim ve başarılarınızı öne çıkartmanın bir yolunu bularak onların yeni iş gereksinimleri ve becerilerine nasıl dönüşebileceğinizi gösterebilirsiniz.
Bu hatanın çözümü: Özgeçmiş yazarı ve Quantum Tech Resumes ‘in sahibi JM Auron, kariyer geçmişini organize etmek ve bir özgeçmiş için tema oluşturmak için “meydan okuma, aksiyon ve sonuçlar” metodunu kullanıyor. Bu tekniği yakın zamandaki bir özgeçmiş düzenlemesinde görebilirsiz; burada Auron düzensiz bir özgeçmişi alıyor, adayın yüzleştiği güçlükler üzerine odaklanıyor ve adayın duruma nasıl tepki verip değerli sonuçlar ürettiğini göstererek daha uyumlu hale getiriyor.

4. Moda sözcükler ve teknik jargon kullanmak
Özgeçmişinizi okuyan ilk kişi sizin spesifik endüstrinizde herhangi bir deneyime sahip olmayabilir. Teknoloji tarafından bir işe alımcı ile çalışıyor olsanız dahi onların teknik jargona alışık olmasını bekleyemezsiniz. Sizin amacınız özgeçmişinizi kolay okunur, anlaşılır hale getirmek ve aynı zamanda sizin ilgili beceri ve deneyimlerinizi gösteren bir özgeçmiş hazırlamak.
Teknik jargonun yanı sıra aşırı kullanılan moda ifadelerden kaçınmalısınız; bunlar işe alımcının gözlerini fal taşı gibi açacaktır. Moda sözcüklerle dolu bir özgeçmiş aynı zamanda fazlaca kullanılan ifadeleri göz ardı etmek üzere programlanmış başvuru takip sistemleri tarafından atlanması riskini de taşır.
LinkedIn verilerine göre en çok kullanılan moda özgeçmiş sözcükleri şunlar: “özelleşmiş, liderlik, deneyimli, tutkulu, stratejik, mükemmel, odaklı, yaratıcı, coşkulu ve başarılı.”
Bu hatanın çözümü: LinkedIn’in marka pazarlama ve iletişimler başkanı Darain Faraz, yaptığınız şeyi “genelleştiren” herhangi bir dilden kaşınmanız gerektiğini söylüyor; buna endüstri jargonu da dahil. Bunun yerine sizin bu moda sözcükleri nasıl somutlaştırdığınızı gösteren beceri ve başarıları öne çıkartın. Söz gelimi açık kaynak yazılım hakkında tutkuluysanız, özgeçmişinizde bununla bağlantılı gönüllü ya da gelir amacı gütmeyen herhangi bir işi dâhil ederek tutkunuzu gösterin.

5. Kariyer hikâyenizi anlatmada başarısız olmak
Kariyer hikâyeniz ilk işinizle başlar ve hiçbir zaman gelişimi durmaz. Size özel ve kişiseldir. Aynı zamanda sahanızda sizi diğerlerinden ayıran şeydir. Sizi işe aldıklarında işverenlerin benzer deneyime sahip başka birini aldıklarında elde edemeyecekleri neyi elde edeceklerini bu şekilde anlatırsınız. İyi bir kariyer hikâyesi olmadan yeni beceri ve deneyimleri nasıl kazandığınızı ve bunların kariyerinizde geliştirmenizde nasıl yardımcı olduğunu gösteremezsiniz.
Bu hatanın çözümü: Mevcut kariyer hedeflerinizle nasıl bağlantı kurduklarını görmek için başarılarınıza bakın. Bir işe alımcıya arzu ettiğiniz iş için doğru beceri ve deneyimlere sahip olduğunuzu gösteren tüm deneyimlerinizi vurgulayın. Kariyer yolunuzla uyumlu olmadıkları takdirde bazı beceri ya da başarılarınızı özgeçmişiniz dışında bırakmaya dahi karar verebilirsiniz. “Unutmayın ki eski deneyimler kişinin şu anda yaptığı şeyde neden iyi olduğunun anlaşılması için bir temel oluşturmalıdır,” şeklinde konuşuyor ITResumeService.com’dan IT özgeçmiş yazarı Jennifer Hay.

6. Kendi markanızı oluşturamamak
Kendi profesyonel markanızı inşa edemezseniz, diğer insanların bunu sizin için yapmalarına izin verme riskini alıyorsunuz.
Markanızın bir kısmı kariyerinizin nereye gittiğini görmenizi içerir; şayet bir CIO olmak istiyorsanız, erkenden kendinizi bir idareci gibi markalaştırmaya başlamalısınız. Özgeçmişinizi yazarken bu markayı aklınızda tutun ve özgeçmişinizi sahip olduğunu iş için değil arzu ettiğiniz iş için yazmayı unutmayın.
Markanız kariyer hikâyenizden farklıdır; o daha çok kim olduğunuz, değerleriniz ve kendinizi profesyonel olarak nasıl sunduğunuzla ilgilidir. Kendinizi nasıl pekiştirdiğiniz ve endüstri içerisinde nasıl itibar inşa ettiğinizdir. Özgeçmişinize bir miktar kişilik enjekte etmekte utangaç olmayın; sessiz kalmak isteseniz dahi yine de işverenlere kim olduğunuzu göstermenin yollarını bulabilirsiniz.
Bu hatanın çözümü: “Bugünlerde markalaşma iş arayan bir kişinin adaylığının tanıtımında çok daha büyük bir rol oynuyor. Bu özet paragrafları, başarı belgeleri, kazanım görüntüleri, şecere kanıtı ve çekirdek yeteneklerin stratejik bir kombinasyonu üzerinden tamamlanır. Bu alt bölümlerin tamamı özgeçmişe anahtar kelimeler ekler ama daha kritik olarak onlar aynı zamanda iş arayan kişinin benzersiz deneyimi, başarıları ve yetenekleri içerisine odak ve anlayış da katar,” diye konuşuyor Executive Resume Rescue başkanı Cheryl Simpson.

7. Biçim ve yazım hatalarını göz ardı etmek
Ayrıntılar önemlidir. Kapak yazınız ve özgeçmişinizde yazım hatası olmadığından emin olun çok açık bir tavsiye gibi görünebilir ama aynı dokümana saatler boyunca baktıktan sonra bazı küçük hatalar gözden kaçabilir.
“İşlerin çoğunda iletişim becerilerine oldukça önem veriliyor. Kendi namınıza olsa bile iyi iletişim kuramıyorsanız işe alımcılar ilgilenmeyecektir,” diyor eski Amerikan Kongresi CIO’su, Washington Network başkanı Rick Endres.
Bu hatanın çözümü: “Fiil zamanlarınızın tümüyle aynı olduğundan emin olun. Her bir madde iminin sonunda virgül kullanıyorsanız hepsinde kullanın, yoksa hiçbirinde kullanmayın,” diyor Dadah. İmkânınız varsa başka bir kişi özgeçmişinize göz atsın; taze bir çift göz kaçırmış olabileceğiniz hataların yakalanmasına yardımcı olabilir.

8. Kendini iyi pazarlayamamak
Birçok kişi kendi kendini pazarlamada utangaç davranır ama Özgeçmişinizde biraz böbürlenmekten korkmamalısınız. İşverenleri etkilemek ve rekabette öne çıkmak için becerilerinizi ve başarılarınızı satmak istiyorsunuz.
“Bir IT profesyoneli sadece nihai sonucun ötesine gider ve sonuçları zorlayıcı bir iş ve teknik bağlam içerisinde nasıl elde edebileceğine dair düşünürse, o zaman eşsiz olur,” şeklinde konuşuyor Hay.

Bu hatanın çözümü: Özgeçmişinizin üstündeki idari özet yeteneklerinizi, becerilerinizi ve en büyük başarılarınızı göstermek için mükemmel bir yerdir. Yetenekleri, başarıları ve ödülleri farklı unvanlar altına gömmek yerine her bir işten gelen en önemli varlıkları alarak onları özgeçmişinizin başına taşıyabilirsiniz. İdari özetinizi sizin ilk izlenimleriniz olarak düşünün; sizi potansiyel bir aday olarak tanıtıyor ve özgeçmişinizin kalanı için tonu belirliyor.

Categories: KARİYER

About Author

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*