Atasay Kuyumculuk CIO’su Yunus Özdemir, ‘Dijital Dönüşüm Projesi’nde yönetimden gördüğü destekten oldukça memnun.  “Değişime yönelik projenin sürekli desteklenmesi bir IT yöneticisi olarak şimdiye kadar görmeyi hep hayal ettiğim bir durumdu” diyen tecrübeli CIO, bu kararlılığı hissettiklerini ve çok hızlı yol aldıklarını söylüyor.


Atilla Mede

Konumunu önde sürdürmek isteyen şirketler dijital dönüşüm zincirine çoktan dahil oldu. Yönetimde dördüncü kuşağın iş başına geçtiği Atasay Kuyumculuk da dijital dönüşüm sürecini başlatanlardan. Kurulduğu 1937 yılından beri 110 milyonun üzerinde dünya kadınını mücevher ile buluşturan şirket Türkiye’nin önde gelen kuyum ve mücevherat markalarından. Kurum olarak büyük bir dönüşüm sürecinden geçen şirketin 2023 vizyonu ise dünya mücevherat sektörüne yön veren en büyük 10 markadan biri olmak. Böylesi iddialı hedefin olmazsa olmazlarından biri dijital dönüşümde kendi devrimini başlatmak.  Şirketin CIO’su Yunus Özdemir ile projelerini ve kurumun gelecek vizyonunu konuştuk.

Göreve gelmesini takiben ilk iş olarak yönetimle birlikte bir yol haritası hazırlayan Özdemir en çok da yönetimin kendini desteklemesinden memnun. Bilişim yöneticiliğinde birçok şirket tecrübesine sahip Özdemir’e göre patronların köklü değişimlere destek vermesi pek alışıldık bir durum değil. Bu yüzden olsa gerek, Atasay’da başlattığı dijital dönüşüm yolculuğunu anlatırken gördüğü desteği es geçmiyor. Yunus Özdemir ve ekibi yol haritasını hazırlarken hem bugüne ait eksikler ve güncel ihtiyaçlar hem de şirketin geleceğe yönelik hedeflerini göz önüne aldı. Yoğun bir projelendirme döneminden sonra ise dijital dönüşüm programının ana hatlarını ortaya koyarak işe başladı. Detaylandırma ve maliyet çalışmalarının akabinde projeye tam olarak start verildi. Bütün bu çalışmalarda ilk hedef; büyük veriyi tanımlama, anlamlandırma ve yönetme stratejilerini geliştirmek. Ve böylece gerek sektörü gerekse genel perakende ve lüks tüketiminde şirketi diğerlerinden ayrıştıran önemli bir konuma yerleştirmek.atasay-cio-yunus-ozdemir2

Özdemir’e Atasay Kuyumculuk’un çıktığı dijital yolculuğun detaylarını sorduğumuzda hemen ilk notunu düşüyor; “Atasay olarak Dijital dönüşümü sadece süreçlerimizi optimize & otomatize etmek ve dijital ortama taşımaktan ya da kağıtsız ofis kullanımına geçmekten ibaret görmüyoruz.” ERP güncellemesi, yeni bir CRM kullanımı ya da sosyal medya entegrasyonları da şirket için tek başına bir dijital dönüşüm tanımı sağlamıyor. Dijital dönüşümün bir bütünlük içinde algılanması gerektiğini hatırlatan Özdemir, sürdürülebilir teknolojiler ile şirket hedeflerine entegre olan ve rekabet avantajı sağlayan bir yenilikten bahsettiğini vurguluyor. Şirket ve eko sistemi içindeki tüm iletişimin, süreçlerin ve operasyonun dijital kanallar aracılığı ile en verimli şekilde yürütülmesi de dönüşüm projesinin amaçlarından biri. Ve elbette müşterilerle olan iletişimde dijital ürün ve hizmetleri memnuniyeti maksimize edecek şekilde kullanabilmek…

Şirket için devrim niteliği taşıyan ‘Atasay Dijital Dönüşüm Projesi’; fabrika üretimi, fason üreticileri, perakende mağazaları ve bayileri, online satış ve iletişim kanallarını kapsayan büyük bir değişim anlamına geliyor. Yunus Özdemir böylesi büyük bir projenin ilk adımına dış denetçilere yaptırdıkları IT Audit sonuçlarına göre karar verdiklerini söylüyor. “Burada öncelikle IT’nin mevcut olgunluk seviyesinin yükseltilmesi gerekliliği ortaya çıktı.” diyen Özdemir, dönüşüm programı kapsamında IT olgunluk seviyesinin yükseltilmesi ile eş zamanlı olarak projeleri planladıklarını anlatıyor. Böylece kullanılacak yazılım, donanım, lisans ve çözümleri belirledikten sonra tüm alt yapı gereksinimleri tamamlanıyor ve projeler birer birer hayata geçirilmeye başlanıyor.

Kurumun iş hedefleri dijital dönüşüme ilham oldu”

18 yaşından beri aktif iş yaşamının içinde olan, bundan önce birçok farklı şirkette IT yöneticiliği yapan Yunus Özdemir, dijital dönüşüm projesinde kısa sürede alınan yldan oldukça memnun. Sürevin başından itibaren çok hızlı yol aldıklarını anlatan Özdemir, dönüşümün öncelikle şirketin beyin takımı tarafından benimsenmesini önemsiyor. Mevcut IT yapılanmasının şimdiye kadar günlük işleyişin devamını sağlayan ve çıkan sorunları çözen bir yapılanması olduğunu anlatan Özdemir, yeni ihtiyaçların ise mevcut ERP kapsamında cevaplanmaya çalışıldığını anlatıyor. Ortaya çıkan iş ve teknoloji ihtiyaçlarının, içinde bulunduğumuz dijital dönüşüm çağının ve şirket global vizyonuna paralel hayata geçirilemesinin kaçınılmaz olduğuna değindi. Bu dijital döünüşüm programıyla beraber IT çalışanları da dönüşüm içinde aktif olarak görev alıyor ve liderlik ediyor. Atasay özelinde kurumun bu değişimi sahiplendiğini ve her seviyede katılımının çok iyi bir düzeyde olduğunu hatırlatan Yunus Özdemir, “kurumun iş hedefleri dijital dönüşüme ilham oldu.” diyor.

 “Dönüşümden tüm ekosistem etkilenecek”

Peki bir şirket için dijital dönüşümün yokluğu ne ifade ediyor? Önceliklebir şirketin güncel ihtiyaçlara cevap vermekte zorlanan bir teknolojik alt yapısı var  anlamına geliyor. Buna bağlı olarak da istenen seviyeye ulaşamayan olgunluk seviyesi… Bütün bunlar işleyişi zorlayan önemli etkenler. Yunus Özdemir, dönüşüm projesinden önceki en büyük sıkıntılarının ise, “Analiz, raporlama, bütçe, CRM veya yardım masası benzeri pek çok işleyiş ve sürecin, eski mimari bir ERP içinde veya excel’ler üzerinde çalışmasıydı.” şeklinde özetliyor. İhtiyaçların bu şekilde ve kısıtlarla yönetilmesi, gündelik işleyiş ve genel ihtiyaçlara temel anlamda cevap veriyor. Ancak şirket genelindeki iş yapış şekillerini ve süreçlerdeki verimliliği olumsuz etkiliyor. Bu yüzden dijital dönüşüm kapsamında belirlenen teknolojilerin bütün Atasay’ı ve şirketin tüm ekosistemini etkilediğini anlatan Özdemir, “Atasay içinde dijital dönüşümden en çok ve öncelikle merkezi marka ve ürün yönetimi, mağaza ve saha satış operasyonları, satış-tamir ve lojistik operasyonları, bütçe, iç denetim ve raporlama birimleri, müşteri ilişkileri ve CRM yönetimleri, online ticaret ve sosyal medya yönetimlerimiz etkilenecek.” diyor.

Akıllı algoritmalar dönemi başlayacak”

Atasay’ın geleceğe yönelik hedeflerinden biri de 2023 yılında dünya takı sektörüne yön veren 10 büyük oyuncudan biri olmak. Bunun  markanın değerine yakışan bir hedef olduğunu söyleyen Yunus Özdemir’e göre hedefe ulaşmak için gereken önceliklerden biri teknolojiyi doğru anlamak. Ve sonrasında şirketi geleceğe taşıyacak olan hedefe nasıl entegre edileceğine karar verip uygulamak. Günümüzde teknolojinin gelişim hızına bakıldığında akıllı öğrenen algoritmaların en büyük oyunculardan biri olacağını anlatan Özdemir, “Bu sayede kurumsal süreçlerin, iş akışları ve iş modellerinin kendilerini otomatikman güncelleyeceği ve yeniliklere adapte edeceği bir döneme doğru gidiyoruz.” şeklinde konuşuyor.atasay-cio-yunus-ozdemir3

Üç boyutlu yazıcılarla kişiselleştirilmiş deneyimler sunabiliriz

Atasay’ın başarılı CIO’su Yunus Özdemir teknoloji dünyasında onu en çok heyecanlandıran unsurları şöyle sıralıyor; dijital dönüşüm ve mobilite, IoT ve 3 boyutlu yazıcılar. Bilişimcilerin bir zamanlar kurduğu ‘gelecek çok hızlı gelecek’ cümlesinin artık gerçekleştiğini söyleyen Özdemir, “ Ben artık o geleceğin içinde yaşamaya başladığımızı düşünüyorum. Mobilite ve dijitalleşme her alanda etkilerini göstermeye başladı. Bu artarak devam edecek.” diyor. Nesnelerin interneti ve üç boyutlu yazıcılar için de aynı heyecanı taşıyan Özdemir, bu teknolojide Atasay için senaryosunu kurgulamış bile; Müşteri Atasay uygulaması ile kendi fiziksel yapısına, giyim ve zevkine özel bir takı tasarımı yapıyor. Bu tasarım altın, pırlanta ve diğer değerli taş ve madenlerden oluşuyor. Tasarımını tamamladığında 3 boyutlu yazıcılar otomatik gelen iş emri ile bu takıyı basıyor. Basım tamamlandığında kalite kontrol ve sertifikasyon süreçlerini takiben, otomatik teslimat ve müşteriyi bilgilendirme ile süreç tamamlanıyor. Ve müşteri ile yeni bir yolculuk başlıyor. Yunus Özdemir bugünkü teknolojiler ile artık bu ve benzeri senaryoların mümkün olduğunu tekrar ediyor. Günel teknolojiler, müşterilere tamamen kişiselleştirilmiş deneyimler sunma imkanını şirketlere veriyor. Gerisi ise hizmet verenlerin ve müşterilerin hayal güçlerine kalıyor.

Online satışlarda sosyal medyanın etkisi önemli

Atasay CIO’su Yunus Özdemir dijitalleşmenin online satışlardaki yüzdeyi de arttırdığını hatırlatıyor. Bu da beraberinde sosyal medyayı göz ardı etmemeyi getiriyor. Çünkü yapılan araştırmalara göre online satışlarda sosyal medya kullanıcılarının referansları oldukça önemli. Ürün deneyimini burada paylaşan kullanıcılar onlarca kişinin satın alma kararını etkileyebiliyor. Okuduğu bir araştırmadan örnek veren Özdemir, “ Amerika’da çocukların fıstık zehirlenmesinden etkilendiğini düşünen anneler, hep bu konudaki forumlara bakıyorlar. Diğer annelerin görüşlerini inceliyorlar. Halbuki bu konuda gerçekten uzman sitelere bakan annelerin sayısı diğer annelere göre yüzde 20 oranında. Yani kullanıcıların birbirinden ne kadar çok etkilendiklerini burada görüyoruz. Dolayısıyla da sosyal medyada da internet dünyasında da öne çıkan fikirleri güven kazanmış kullanıcıların bu işe biraz daha liderlik edeceğini düşünüyorum.” diyor. Ancak ona göre dijitalleşme elbette sosyal medya ile kısıtlı kalmamalı. Zaten öyle de değil. Şirketlerin özellikle içerdeki iş yapış süreçlerinin kendi iç müşterileri ve dış müşterilerine dokunan süreçlerini devamlı daha iyileştirilmesi de dijitalleşmenin başarısı. Önümüzdeki dönemde 4,5G’nin de dijital dönüşümü etkileyeceğini söyleyen Özdemir şöyle devam ediyor, “ Bant genişliği ne kadar hızlanırsa, bilgiye erişim ne kadar hızlı ve kolay olursa elbette ki o kadar daha hızlı bir dönüşüm yaşanacaktır.”

Sıradaki görev siber güvenliği sağlamak

Şirkete katacağı teknolojik yeniliklerin yanı sıra dijital dönüşümün diğer anlamı da kurum alt yapısının siber dünyaya açılması. Bu durumda sanal güvenlik kuruluşlar için daha da önem kazanıyor. İçinden geçtiğimiz dijitalleşme süreciyle birlikte insanların her yerden her türlü bilgiye erişebilmesinin siber güvenliği de hayati bir konuma taşıdığının altını çizen Yunus Özdemir, Atasay için bu alandaki tedbirlerini ve Türkiye’de beklenen gelişmeleri şöyle anlatıyor, “ Bu sene end-point ile başladığımız siber güvenlik konusunu bütünleşik güvenliik çözümlerine dönüştürerek tamamlamayı planlıyoruz. Ülke genelinde de eminim güvenlik meselesi sosyal medyada veya bütünleşik kanallarda kullanılan bütün çözümler için birinci derecede öncelikli olacaktır.”

Atasay CIO’su Yunus Özdemir ve ekibinin Dijital Dönüşüm Programı için belirlediği projeler;

  • IT Olgunluk seviyesinin yükseltilmesi
  • Mevcut ERP’nin client-server tabanlı mimariden bulut tabanli mimariye geçirilmesi.
  • CRM projesi ve sosyal medya entegrasyonu
  • Saha satış ve mağaza yönetici ekiplerinin otomasyonu
  • Online ticaret platformlarımızın özelleştirilmesi ve yenilenmesi
  • Mobil uygulamalar geliştirilmesi
  • O365 geçişi
  • Bütçe yönetimi
  • BI ve Yönetim Raporlama projesi
  • IT Helpdesk, Proje ve çağrı yönetimi
  • Kurumsal İntranet projesi
  • Yeni Nesil Ödeme Kaydedici Cihaz geçişi
  • E-Fatura,E-Defter,E-Arşiv den oluşan E-Dönüşüm projesi
  • İş Akışı ve otomasyonu projesi
  • HR, Kurumsal döküman ve bordro yönetimi projesi