CIO olmak sadece teknik bir görev değil, insan yönetiminde de deneyimli olmalısınız!

CIO olmak sadece teknik bir görev değil, insan yönetiminde de deneyimli olmalısınız!

BSH Global CIO’su Joachim Reichel, CIO olmanın sadece teknik bir görev olmadığını söylüyor ve ekliyor: “BT departmanını yönetirken insan yönetimi, finansal yönetim, değişim yönetimi, BT mimarisi gibi birçok konuda bilgi ve deneyim sahibi olmalısınız.”

Murat YILDIZ
Almanya’da Bilgisayar Mühendisliği eğitiminin ardından, dünyanın en büyük kimya şirketlerin biri olan Hoechst AG’de çalışmaya başlayan BSH Global CIO’su Joachim Reichel, 80’li yılların sonunda katıldığı bu şirkette dünyanın değiştiğini derinden hissediyor. Genç bir mezun olarak, söz konusu değişimin ve tartışmanın tam ortasında olmanın heyecan verici olduğu söyleyen Reichel, “Zaman zaman bugün de aynı şekilde hissediyorum. Şimdi de client-server teknolojileri yerini bulut teknolojilerine ve servis odaklı mimariye bırakıyor. Şu anda da değişime olan direnç eskiden yaşadığım ile çok benzer” diyor.

CIO Dergisi’ne özel görüşlerini paylaşan BSH Global CIO’su Joachim Reichel ve BSH Türkiye CIO’su Berke Menekli ile bilgi teknolojilerinin bugünü ile geleceğini, dijital dönüşümü ve BSH’ın IT organizasyonunu konuştuk…

Bilgi teknolojileri geçtiğimiz 20 yılda nasıl değişti?
Esasen Bilgi Teknolojileri’nin (BT) giderek daha çok önem kazandığını düşünüyorum. Hatta son yıllarda o kadar önemli hale geldi ki, BT sadece BT’ye bırakamaz hâle gelindi. Şu anda şirketlerin tüm departmanlarında da BT bilgisi gerekli olmaya başladı. Burada İnsan Kaynakları departmanı ile olan bir benzerliği vurgulamak isterim. Her departmanın insan yönetimi konusunda belli seviyede bilgi ve yetkinlik sahibi olması gereken bir çağdayız. Tüm yöneticilerin bu alandaki yetkinliklerini geliştirmeleri gerekli ama tüm sistemin yönetişimi, standart ve kuralların belirlenmesi, süreçlerin idaresi İnsan Kaynakları departmanı tarafından yapılıyor. Bu konuyu çok önemsiyorum; zira BT kaynaklarının doğru ve etkin kullanımı BT departmanının olduğu kadar tüm diğer departmanların da sorumluluğunda. İleride bu konunun öneminin daha da artacağını düşünüyorum.

Şirketlerde CDO’ların rolü giderek artıyor… Bir şirketin tüm departmanlarının BT’den anlaması gerektiğini, BT yönetiminin CIO’ya bırakılamayacak kadar önemli olduğunu da söylediniz. Peki, sizce CIO’lar bu dönüşümü nasıl yönetecek?
CIO’ların geçmişten daha ileri seviyede iletişim becerileri olması gerektiğini düşünüyorum. Geçmişte kendimi de katarak söyleyebilirim ki, diğer departmanlarla iletişimimizde biraz fazla karmaşık ve çok teknik bir dil kullandık. Yapmamız gereken fırsatları ve olasılıkları iş süreçleri ve iş dilinde açıklamak olmalı. Ancak bu şekilde diğer departmanlar bilgi teknolojilerinin kendilerine nasıl yardımcı olacağını ve dijital dönüşüm getireceği fırsatları tam olarak anlayabilirler. BT departmanı için bu değişim talep toplayan bir departman olmaktan talebi yönlendiren bir departman haline gelmek demek. Şu anda biz de BT departmanımızı dünyada talebi yönlendiren bir departman haline dönüştürüyoruz.

“Dijital dönüşümün önemi ve kapsadığı konular katlanarak artıyor”
Yeni CIO’ların bilgi teknolojileri departmanından geçen bir kariyer sonrasında söz konusu rolü üstlenip üstlenmemesi konusunda ne düşünüyorsunuz?
CIO olmak sadece teknik bir görev değil. BT departmanını yönetirken insan yönetimi, finansal yönetim, değişim yönetimi, BT mimarisi gibi birçok konuda bilgi ve deneyim sahibi olmalısınız. Fakat işin özü teknoloji ve teknolojiyi kullanmak! Ben sadece güçlü bir teknoloji geçmişi ve bilgisi olan birinin bu kadar karmaşık bir sorumluluğu yönetebileceğine inanıyorum.

Peki, dijital dönüşümde neler oluyor ve sizce dönüşümün neresindeyiz?
Dijital dönüşüm son 30 yıldır devam eden bir trend. BT departmanı geçmişte, dijital sistemler kurdu. Dolayısıyla dijital dönüşümü başlattı. Birçok BT departmanı geçmişte etkinlik ve verimlilik üzerine odaklandı, tasarruf amaçlı çalışmalar yaptı, sistemler kurdu. Bu yüzden de birçok CIO halen CFO’ya raporluyor. Bu durum giderek değişiyor. BT iş süreçlerini dönüştürebildiğinden beri CIO’lar da artık CEO’lara raporlamaya başladı.
Evet, dijital dönüşüm tamamen yeni bir konu değil ama sonunda önemi ve kapsadığı konular katlanarak artıyor. Bankacılık sektöründe sanıyorum müşterilerin dijital hizmetleri ve çevrimiçi bankacılığı kabullenmesi beş yıl sürdü. Günümüzde çevrimiçi bankacılığın yokluğunu hayal edemezsiniz. Bankacılık sektörü örneği, tam olarak bağlantılı ürünlerin bizim için neden çok önemli olduğunu anlatan da bir örnek olarak düşünülmeli. Yakın gelecekte tüm insanlar ev aletlerini akıllı cihazından yönetebilmeyi isteyecek.

“Global CIO olmaktan başka hiçbir şey olmak istemedim”
Biraz da BSH’ın BT organizasyonundan bahsedebilir misiniz?
Bizim dünyada bin 300’den fazla BT çalışanımız var. Ekibimizden 150 arkadaşımız Türkiye’de çalışıyor. Global ciromuz 12,6 milyar Euro ve ciromuzun yüzde 2’si civarında bir BT bütçemiz bulunuyor. Üretim açısından ise dünyada 40’tan fazla fabrikamız var. Bilişim teknolojileri ekibimiz, küresel bir grup olarak yedi BT merkezinde çalışıyor. Dünyada BT merkezlerimizin bulunduğu ülkeler ise İspanya, Polonya, Türkiye, Çin, ABD, Malezya… Genel merkezimiz ise Almanya’da bulunuyor.

FOTO2

Global bir CIO olarak önceliklerinizde neler var?
Çok şey! Dijital dönüşüm, teknolojinin ilerlemesi ve bunun getirdiği fırsat ve tehditler, bu kadar büyük bir ekibin yönetimi, değişik kültürlerle çalışma ve maliyet baskıları ilk akla gelenler. Önümüzde birçok zorluk var ve kesinlikle gördüğüm en büyük zorluk teknoloji. Teknoloji o kadar hızla gelişiyor ki, birçok sefer teknolojilerin aslında bize sunumlarda anlatıldığı kadar olgun olmadığını görüyorsunuz. Teknoloji aynı zamanda bizim istediğimiz kadar hizmet odaklı da değil her zaman. En zor kısım da bu zaten. Dürüst olmak gerekirse global CIO olmaktan başka hiçbir şey olmak istemedim. Hayal edebileceğiniz en iyi işlerden biri olduğunu düşünüyorum.

Stratejiniz merkezileşmiş bir BT departmanı mı yoksa dağınık bir BT departmanı mı?
Biz Çin, Türkiye veya Almanya, her nerede olursanız olun küresel bir takım olarak çalışmayı benimsedik. Merkezileşme bence 80’lerin ve 90’ların bir felsefesi idi ama şimdi farklı ülkelerdeki farklı kültürleri, yetkinlikleri ve insanları nasıl birbirine bağlayacağımız üzerine konuşmamız lazım. Sonunda tüm ekibin tek bir BT ekibi olarak çalışabilmesi lazım. Zira şirketin geri kalan bölümleri bizleri tek bir BT ekibi olarak görmekteler.

Almanya’da CIO kulübü aktivitelerinden bahsedebilir misiniz?
10 yıl kadar önce Almanya’da bir kaç CIO beraberce oturup CIO’lar arasında bir iletişim platformu yaratmaya karar verdik. Temel amacımız bilgi alışverişi idi; ancak tedarikçilerimize karşı da bizi temsil eden toplu bir ses oluşturmaya çalışıyorduk. Bu amaçla VOICE (SES’ı kurduk. Kulübümüzün şu anda 400 civarı Almanya menşeli CIO olarak çalışan üyesi bulunmakta ve toplam 33 milyar Euro BT bütçesini ve 112 bin BT çalışanını yönetiyoruz. Kulübümüze sadece BT’yi uygulayan şirketlerin CIO’larını kabul ediyoruz. Tedarikçilerimizden üye almıyoruz zira bağımsız bir CIO topluluğu olmak istiyoruz. Aramızda trendleri tartışıyoruz, birbirimizden diğer meslektaşlarımızın belli bir sorunu nasıl çözdüğünü dinliyoruz. Bunun yanında kendimizi hükümetimize özellikle dijital yatırımların önceliklendirilmesi konusunda, hukuki konuların işimize ve teknolojiye etkileri konusunda ilerleme sağlanması amacında olan danışman bir grup olarak da görüyoruz.

foto3

“BSH dünyasının en büyük üretim üssü Türkiye’de”
Türkiye’nin organizasyonunuzdaki yeri nedir?
Berke Menekli: BSH Türkiye olarak şu anda T-MEA-CIS bölgesinin merkeziyiz. T-MEA-CIS bölgesi, Türkiye, Ortadoğu, Afrika kıtası ve Bağımsız Devletler Topluluğu ülkelerinden oluşmakta. Bölgemizde bulunan 87 ülkede 1,9 milyar insan yaşıyor. Söylediğim gibi Türkiye bu bölgenin hem de diğer tüm fonksiyonlar açısından bölge merkezi konumunda. BSH dünyasının en büyük üretim üssü de yine Türkiye’de… CIO’muzun da belirttiği gibi sadece Türkiye’de 150 BT profesyoneli çalışmakta ama bölgemizde 190 BT profesyonelimiz bulunuyor. Ekibimiz sadece bölgemize değil dünyanın geri kalanına da küresel BT organizasyonunun bir parçası olarak hizmet veriyor. Şu anda sanal ekiplerle çalışmaktayız ve bu da Türkiye’de çalışıp Çin, ABD, Kanada, Peru ve aklınıza gelebilecek her türlü ülkeye destek veren, oralarda proje yapan arkadaşlarımız var anlamına geliyor. Aynı şekilde dünyadaki diğer BT ekipleri de bizlere destek veriyor, bölgemizde projeler yapıyorlar.

Categories: CIO RÖPORTAJLARI

About Author

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*