MUDO, Insight Projesi ile büyük verinin potansiyelini ortaya çıkardı

MUDO, Insight Projesi ile büyük verinin potansiyelini ortaya çıkardı

MUDO Insight Projesi ile hızla artan veriyi satışa dönüştüren MUDO CIO’su Rasim Manavoğlu, “Projenin en büyük getirisi elbette tasarruf anlamında olacak. Zira en kötü senaryoda dahi ilk sene 1 milyon dolardan fazla tasarruf öngörüyoruz” diyor.
Murat YILDIZ/Derya COŞKUN
Perakende sektöründeki değişimlerden en çok etkilenen iş birimlerden biri de muhakkak IT ekipleri… Yoğun iş temposuna ek olarak, verinin büyüklüğü, perakende sektörünün dinamiklerini her geçen gün fazlasıyla değiştirebiliyor.
“Büyük veri gerçeği ile her daim yüz yüzeyiz” diyen MUDO CIO’su Rasim Manavoğlu da bu değişimi fark edip, şirketine yeni bir proje kazandırmış.
MUDO geçen yıl itibariyle mağazalarında 48 milyondan fazla ziyaretçi ağırlamış… 9 milyondan fazla ürün satan şirket, bugün 2,5 milyondan fazla tekil müşteriye sahip. Böylesine büyük bir veriyi elinde barındıran şirket, yeni nesil Veri Ambarı ve İş Zekâsı Projesi olarak da adlandırılan, MUDO Insight Projesi için kolları sıvıyor. Rasim Manavoğlu, projeyi danışmanlık almadan kendi kaynaklarıyla yaptıklarını özellikle vurgularken, “Bu noktadan bakıldığında Türkiye’de bir örneği bulunmuyor. Yurtdışında ise devasa IT altyapısı olan şirketlerde görüyoruz” diyor. MUDO’nun bu projeyi hayata geçirirken yol arkadaşı ise SAP oluyor.

Foto3

“Hızla artan veriyi daha kolay kontrol edebiliyoruz”
Hızla artan verinin hızlı bir şekilde anlamlı hale getirilip kullanıcıların kullanımına sunulmasında sorunlar yaşadıklarını belirten Manavoğlu, “Bunun üzerine SAP’nin BW on HANA Platformu’na geçiş kararı aldık” diye konuşuyor. MUDO bu yolla yalnızca operasyonel veriyi almakla kalmamış, sosyal medya, mağaza ziyaretçi sayıları, IT yardım masası, hava durumu ve müşterilere dair diğer verilere de ulaşma imkânı yakalamış. Rasim Manavoğlu şöyle devam ediyor: “Perakende sektöründe büyük veri gerçeği var. Bu verinin satışa etkisi de muhakkak. Ancak bu noktada büyük veriyi satışa dönüşebilecek şekilde yorumlamak çok önemli. Bu proje ile gerek bizim açımızdan gerekse kullanıcılar tarafında önemli kazanımlar elde ettik. Sekiz yıllık verimiz ile bugün çok rahatlıkla oynayabiliyoruz. Daha önce yapılabileceği düşünülmeyen analizleri birkaç saniye içerisinde gerçekleştirebiliyoruz artık. Raporlama ve geliştirme süreçlerinde de ciddi kazanımlarımız oldu. Perakende sektörü denildiği zaman çok hızlı hareket etmeniz gerekiyor. Sistemler olmadan o veri atıl durumda kalır ve ne yazık ki değerlendiremezsiniz. MUDO Today adını verdiğimiz, tamamen kendi kaynaklarımızla geliştirdiğimiz ve başka bir örneği olmayan iOS Widget sayesinde üst yönetimimiz anlık olarak tüm satışları, yeni sezon satışlarını, marjları ve dönüşüm oranlarını gerçek zamanlı ve geçen sene karşılaştırmalı olarak görebiliyor. Mobil raporlama uygulamalarına göre çok daha hızlı çalışıp tek bir dokunma hareketiyle satışların durumunu anlık olarak göstermektedir. MUDO Today’i hem Türkiye, hem de İtalya, Fransa ve Amerika’daki etkinliklerde anlatıp tanıtma fırsatımız oldu. Oldukça yoğun ve olumlu geri bildirimler aldık. Sahip olduğu altyapısı ile BW on HANA kullanan tüm perakendecilere hızlıca uyarlanabilmektedir. Yurtdışında faaliyet gösteren bir perakendeciye uygulanması konusunda görüşmelerimiz de oldu. Bu projeyle birlikte rapor konsolidasyonu da yapmış olduk. Daha önceden kurumsal rapor envanterimizde 240’tan fazla rapor vardı, bu dönüşüm sayesinde rapor sayımızı 120’ye düşürdük. Daha önceden 2 TB olan veriyi, 250 GB’a indirmiş olduk. Ayrıca, SAP’ın Türkiye Kalite ödüllerinde Fast Delivery kategorisinde birinci olduk. Aynı zamanda 16 ülkenin birincilerinin yarıştığı EMEA bölgesi kalite ödüllerinde de ilk 6’ye girerek finale kaldık. Bununla birlikte, bu sene Las Vegas’ta düzenlenen SAP geliştirici etkinliğinde tüm SAP HANA müşterileri arasında proje kazanımları paylaşılmak üzere seçilen 3 müşteriden biri olduk. EMC, AMG ile birlikte MUDO’ya etkinlik salonlarının duvarlarında proje kazanımlarıyla birlikte yer verildi. Dünyanın teknoloji ve mühendislik devleriyle yan yana yer almak gurur verici bizim için.”

mudo uygulama

Raporları artık saniyeler mertebesinde alıyoruz”
Danışmanlık şirketinden özellikle destek almadıklarını vurgulayan Rasim Manavoğlu’na “Peki aksi olsaydı ne olurdu?” sorusunu yönelttiğimizde, ilk cümlesi elbette ki maliyet odaklı oluyor. Böyle bir durumda, projenin en az 500 bin dolarlık bir danışmanlık kısmı olacağına işaret eden Manavoğlu, projenin hayata geçiş sürecini ise şöyle anlatıyor: “Öncelikle raporlama süreçlerini sorguladık. Şirket içinde bir anket uyguladık. Şirkette merkez personelinin vaktinin yüzde 53’ünü raporlamaya ayırdığını gördük. 1 saatte gelen raporlar vardı. Şimdi ise saniyeler mertebesinde gelmiş oluyor. 3 milyardan fazla kayıt içeren stok verimizden istediğimiz analizi birkaç saniyede gerçekleştirebiliyoruz. Daha az raporla daha fazla iş yapabilir duruma geldik. Yepyeni KPI’lar oluşturduk. Yeni yetkinlikler kazandık. Daha önce yapamadığımız analizleri yapabilir olduk. IT operasyonlarının performans analizlerini de yine bu yeni platform üzerinde gerçekleştiriyoruz. Bu analizleri HANA’da yapan belki de dünyadaki tek şirketiz. Sonuç itibariyle, rapor hazırlamaktan ziyade raporlardan çıkaracağımız katma değerli sonuçlara daha fazla odaklanmaya başladık. Biz bu projeyi toplamda 13 ay gibi sürede tamamladık. Bu proje şirket içerisinde raporlamanın yüzünü ve işleyişini tamamen değiştiren bir proje oldu.”

Rakamlarla MUDO Insight Projesi neler getirdi?
Eski veri ambarı ve iş zekâsı çözümlerinden büyük veri platformuna geçiş yapılan yeni projede, bellek içi analitik teknolojisi kullanıldığını söyleyen Manavoğlu, proje ile rekabet avantajı sağlanırken, çalışan memnuniyetinin yanı sıra kurum için koordinasyonun da gerçekleştiğini belirtiyor. Aynı zamanda iş süreçlerinin hızlandığına da dikkat çeken Rasim Manavoğlu, yeni proje ile daha az maliyetle çözüm sunduklarını anlatıyor. Perakende sektörüne örnek olacak bir proje yaptıklarını belirten Manavoğlu, projeleri ile ilgili detayları gerek perakende gerekse perakende dışındaki şirketlerle de paylaştıklarını ifade ederken, MUDO Insight projesi ile ilgili detaylı bilgi almak isteyen herkese kapılarının açık olduğunu da sözlerine ekliyor.
Projenin büyüklüğü ve etkisi düşünüldüğünde, MUDO’ya katkısı elbette ki tartışılamaz. Rasim Manavoğlu, bu anlamda bir konunun da altını çiziyor. “Bu projeyle birlikte MUDO’da analiz, raporlama ve analitik alanlarında büyük bir değişim gerçekleştirilmiş olup, yeni bir dönem başladı” diyen Manavoğlu’na göre, perakende gibi rekabet unsurunun çok fazla olduğu, küçük tasarrufların ve verimlilik artışlarının değerli olduğu bir sektörde MUDO söz konusu projeyle önemli bir yol kat etti. Şirketlerinin bu proje ile ciddi tasarruflar elde ettiğini vurgulayan Rasim Manavoğlu, perakende verisini satışa dönüştürme yetkinliğini kazanarak satışlarını da bu yolla artırdıklarını kaydediyor.

“1 milyon dolardan fazla tasarruf öngörüyoruz”
Rasim Manavoğlu, MUDO Insight Projesi ile birlikte eskisine göre raporların performansında 225 kata varan artış olduğuna, verilerin 6.2 kat daha hızlı yüklendiğine dikkat çekerken, veri tabanının ise 8 kat küçüldüğüne işaret ediyor. Rapor sayısında da yüzde 50 azalma olduğunu ifade eden Manavoğlu, yeni platformla birlikte raporlama için harcanan sürenin yüzde 96 oranında azaldığına ve en çok kullanılan rapor sayısında da yüzde 92 oranında düşüş olduğuna işaret ediyor. Manavoğlu şöyle konuşuyor: “Bütün bu rakamların yanında projeyle birlikte başka çarpıcı rakamlara da ulaştık. Örneğin, geliştirme ve test sürelerinde yüzde 50 azalma oldu. Raporlama konusunda kullanıcıların IT’ye olan bağımlılıkları en aza indirgenmiş olup, IT’ye gelen destek ve geliştirmek talepleri de önemli ölçüde azaldı. Projenin en büyük getirisi ise elbette tasarruf anlamında olacak. Zira en kötü senaryoda dahi ilk sene 1 milyon dolardan fazla tasarruf öngörüyoruz.”

Categories: CIO RÖPORTAJLARI

About Author

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*