Yapay zekanın yoğun kullanılacağı bir döneme doğru gidildiğini söyleyen EY Orta, Doğu, Güneydoğu Avrupa ve Orta Asya Gelişmekte Olan Teknolojiler Danışmanlık Hizmetleri Lideri Karaçar, “Robotların kendi kendine karar verdiği bir dünyaya gidiyoruz” dedi.

Murat YILDIZ

Robotik Süreç Otomasyonu’nu artık pek çoğumuz biliyoruz ve duyuyoruz. Dijital dönüşümle birlikte, hayatımıza daha fazla giren ve ülkemizde de pek çok deneyim alanına şahit olduğumuz Robotik Süreç Otomasyonu (RPA), kurumsal verimliliği doğrudan etkilediği gibi, öncü projelerin gerçekleşmesinde de önemli bir rol oynuyor. RPA teknolojisini ve şirketlere sağladığı verimliliği EY Orta, Doğu, Güneydoğu Avrupa ve Orta Asya (CESA) Gelişmekte Olan Teknolojiler Danışmanlık Hizmetleri Lideri Alper Karaçar ile konuştuk…

Robotik süreç otomasyonu Türkiye’nin gündeminde kısa süredir var. 2018 yılında yapılan projeler açısından nasıl geçti?

Uzun zamandır piyasada bulunan RSO teknolojileri global yaygınlığını son zamanlarda artırdı. Türkiye’de ise yeni bir konu olmakla birlikte giderek önemi artıyor. EY olarak dünyada ve Türkiye’de robotik süreç otomasyonu alanında öncü bir konumda olduğumuzu söyleyebiliriz.
2018 yılı RSO projeleri açısından başarılı bir yıl oldu. Özellikle sigorta şirketleri ve bankalar başta olmak üzere farklı sektörlerde birçok firma ile projeler gerçekleştirdik ve gerçekleştirmeye devam ediyoruz. Yaptığımız öncü projeler sonucunda elde edilen fayda nedeniyle 2019 için birçok şirket bünyesinde yaygınlaştırmaya yönelik inisiyatifler bulunuyor.

RPA entegrasyonunda insan kaynağı ve kurumsal verimlilik açısından kazançlar neler?

İnsan kaynağının daha doğru kullanılması öne çıkan bir kazanç. İnsanlar, muhakeme yeteneğini kullanmaya daha çok yönelebilecek, operasyonel işleri ise robotlar yapmaya devam edecek. Operasyonel işlerin, hatasız, 7/24 aksamadan ve en hızlı şekilde gerçekleştirilmesinin ise kurumsal verimliliği doğrudan olumlu etkileyeceğini söyleyebiliriz. Bu faydalara ek olarak robotik süreç otomasyonu ile otomatize edilen süreçlere bağlı hizmetlerin hatasız çalışması güvenirliğin artmasına destek olurken, insan hatasına bağlı olumsuz sonuçlar ortadan kalkıyor. Robotlar her yaptıklarını kaydederek bir denetim izi oluşturdukları için uyum konusunda da şirketlere fayda sağlıyorlar.

Standart süreçlerin RPA tarafından sürdürülmesi haricinde, kognitif platformların da işin içine katılması önem kazanıyor. İnsanı tamamen devreden çıkarak bu ileri uygulamalar nasıl faydalar kazandıracak?

İlk etapta mevcut süreçlerin otomasyonu, form ve yazı içeren içeriklerin robotlar tarafından okunabilmesi, sonrasında ise müşteri ile iletişime geçen, chatbot gibi yapıları kullanan robotlar daha yaygın olacak. Bazı şirketler bu noktaya gelmiş durumda. Bundan sonra yapay zekânın daha yoğun kullanılmaya başladığı, robotların kendi kendine karar verdiği ve kendi kendine öğrendiği bir dünyaya doğru bir gidişat olduğu söylenebilir. Bu dönüşüm insandan bağımsız 7/24 hizmet sağlayabilme olanağı sağlayacak, yeni hizmet kanalları ve ileri verimlilik getirecek.

RPA’nın geleceğinde neler var? Özellikle Türkiye’deki projelerde artış olması için neler yapılması gerekiyor?

RSO’nun geleceği parlak. Özellikle başarılı projeleri hayata geçirmiş şirketler sistemi yaygınlaştırmaya yöneliyor. Bu şirketlerdeki başarı hikayelerinin yayılması ile diğer şirketlerde de RSO’nun hayata geçirilmesine yönelik inisiyatif ya da projelerin başlaması çok muhtemel gözüküyor RSO’nun faydalarını gerçekleştirecek başarılı projelerin devreye alınması ile Türkiye’de bu alandaki projelerin sayısında artış sağlandı. Bu konuda EY olarak üzerimize düşeni gerçekleştirdiğimizi söyleyebilirim.