2018’de iş zekasından daha fazla değer elde etmenin 9 yolu

2018’de iş zekasından daha fazla değer elde etmenin 9 yolu

Geliştirilmiş müşteri ilişkileri, artırılmış çalışan verimliliği, yeni gelir akışları; iş zekası stratejileri ile ilgilenenleri büyük faydalar bekliyor. İş zekası stratejilerini yeniden gözden geçirmek isteyenler için müthiş ipuçları geliyor.
Çok sayıda organizasyon için “iş zekası” hantal, zamanı geçmiş raporlarda basit istatistiki özetleri akla getiriyor. Özellikle ileri görüşlü organizasyonların modern iş zekası ile çoktan çözüme ulaştırdığı türden sorunlarla mücadele etmek üzere iş zekası stratejilerini elden geçirmeye istekli olanlar için, farklı ipuçları geliyor.

İster yeni bir iş zekası (BI) aracı uygulamak, ister mevcut iş zekası kurulumunuzdan daha fazla değer elde etmek isteyin burada gelecek vaat eden fikirler bulacaksınız. Firmaların müşteri hizmetlerini, çalışan verimliliğini, gelir artışını geliştirmek için iş zekasının nasıl kullandığına bakalım.

1. Müşteriye dönük hizmetlere gerçek zamanlı iş zekası inşa edin
Müşteriler en son verilere can atıyor, bilhassa kritik görevli sistem ve süreçler için. Peki, neden servislerinizin içerisine küçük bir gerçek zamanlı iş zekası enjekte etmeyesiniz? Web barındırma firması Rackspace işte tam olarak bunu yaptı. “İşletmelere gerçek zamanlı veri ve analitikler sağlamak için Rackspace ister operasyonel olsun ister sunucu kaynak kullanım verisi olsun müşterilere eskimiş veri (ör. 24 saatten eski) sağlamayı bıraktı. Son birkaç yılda düşük bilgi işlem gücü maliyeti ve pazarda daha fazla aracın varlığı gerçek zamanlı analitikler ve o iş kararlarını vermek için olurluk incelemesi inşa etmeyi daha da kolaylaştırdı,” şeklinde konuşuyor Rackspace’in uygulama servisleri birimi genel müdürü ve kıdemli başkan yardımcısı Gina Murphy.
Murphy’nin yorumu öyle gösteriyor ki BI artık sadece dâhili iş kullanıcılarıyla kısıtlı değil. Esasında sistemleri üzerindeki BI verileri kademeli olarak değer önermelerinin hayati bir parçası oluyor. Eğer IT biriminiz işletmeye daha fazla değer eklemenin bir yolunu arıyorsa, Rackspace’in bu geliştirmesi bir yaklaşımı gösteriyor. Müşteriye dönük rapor ve ürünler içine BI inşa edin.

2. Yapılandırılmamış veriyi devreye sokun
Yıllarca yapılandırılmamış veri ümitsiz bir vakaydı. Bu bilgiyi gözden geçirmenin hiçbir verimli yolu yoktu, özellikle yapılandırılmış müşteri ve finansal verinin kullanımı kolay olduğunda. Sigorta firması Aflac bu veriyi çıkartmak için yeni bir program başlattı.
“Aflac, bizim dönüşüm alanımız dâhilinde Hadoop Appliance edindi. Hadoop kullanmak istiyoruz zira yapılandırılmamış veriyi işlemek ve yönetmek için BI becerileri sağlıyor. Bu teknoloji Aflac için yeni ve birçok veri noktasında çapraz referans yeteneği sağlıyor,” diyor Aflac kıdemli başkan yardımcısı ve CIO Julia Davis.

3. BI üzerinden çalışan performansını geliştirin
Bir yönetici olarak astlarınızdan hangilerinin en fazla yardıma ihtiyaç duyduğuna karar vermek sıklıkla güç olabilir. İş zekası araçları sizi doğru yöne çevirebilir; dijital pazarlama ve servisleri firması Clearlink’in keşfettiği gibi.
“Clearlink’te çeşitli ev hizmetleri satın almak için gelen telefonları yöneten yüzlerce satış temsilcisi var. İlk hat yöneticisi ya da koç olarak herkes yardıma ihtiyaç duyabildiğinde hangi temsilcilerin yardıma ihtiyacı olduğunu bilmek gerçekten zor. Çağrı türünü, çağrıyı alan kişiyi ve o çağrının tahmini değerini çıkartan basit bir gerçek zamanlı rapor bir koç için o problemi sadeleştirir,” şeklinde konuşuyor Clearlink’in veri bilimi başkan yardımcısı Landon Starr.
BI üzerinden daha iyi çalışan performansı aynı zamanda veri ambarı endüstrisi için de geçerli.
“Yakın zamanda, veri ambarı yönetim sisteminden veri getirdiğimiz, çalışanları performansına göre günlük bazda sıraladığımız bir sipariş seçici sıralama raporu geliştirdik. Bu veri, yönetimin tüm bu etkenleri bir araya getirmesine ve raporlar oluşturma uğraşı olmaksızın en yüksek performansı gösterenleri ödüllendirmesinde yardımcı oldu. Biz aynı zamanda veri ambarı çalışanları için oyunlaştırmayı da getirmeyi planlıyoruz,” diye konuşuyor Lipari Foods’da SCM ve BI stratejisi direktörü Joe Beydoun.
Bu yaklaşım öyle gösteriyor iş zekası geçmiş performansın tarihi bir kaydından ziyade proaktif bir araç olabilir.

4. Veri angaryalarına harcanan zamanı azaltın
Herhangi bir büyük organizasyonda bir çeyrek ya da ay sonu Excel dosyalarında analistler tarafından işaretlenir. Bu o kadar yaygın bir uygulamadır ki onun bir problem olduğunu düşünemeyebilirsiniz. Ve problem veri toplama ve hijyen tarafında olabilir. Neyse ki buna yardımcı olmak üzere BI araçları ortaya çıkıyor.
“Şu anda günlük olarak güncellenen bir Sisense analitik küpü içinde müşteri ve ürün karlılığını takip ediyoruz. Geçmişte bu rapor sadece aylık bazda mevcuttu çünkü verinin bir araya getirilip doğrulanması saatler alıyordu. Şimdi hazırlık süresi ortadan kaldırıldı ve hızlıca karlılığı izleyebiliyoruz. Pozitif ve negatif trendleri aylık bazda değil de gerçek zamanlı olarak tanımlayabiliyoruz,” diye açıklıyor Skullcandy CIO’su Mark Hopkins.

5. Müşteri hizmetlerini geliştirin
Online dünyada öfkeli bir müşteri uzun süre sessiz kalmaz; bu sosyal medya üzerinden artarak büyüyebilen bir problem. Müşteri memnuniyetsizliği iş zekası ile erken dönemde tespit edilebilirse, problem yaygınlaşmadan evvel çözülebilir.
“Bizim garanti taleplerimize bakarak ürün geliştirmelerine yatırımın faydalarını belirlemeye yardımcı olması için analitikleri kullanıyoruz,” diyor Skullcandy’den Hopkins. “Müşterilerimizin raporladığı problemleri vurgulamak için problemlerin yazılı açıklamalarını analiz ediyoruz ve gerçekleşme frekansını belirliyoruz. Dahası biz aynı zamanda bizim ürünlerimizde neleri sevdiklerini, bizim neleri iyileştirmemizi istediklerini ve rakiplerimizle nasıl karşılaştırıldığımızı keşfetmek için incelemelerdeki verileri de ortaya çıkartıyoruz.”
Garanti talepleri gibi servis meselelerini çözerken maliyet fayda analizi için finans tarafına danıştığınızdan emin olun. Bir müşteriyi memnun etmek için kısa vadeli bir kaybı üstlenmek gelecekte daha fazla siparişin gelmesiyle sonuçlanabilir. Veri kalitesini değerlendirerek ve son kullanıcılar için kullanımı kolay BI araçları inşa ederek IT bu tartışmalara değer katabilir; bilhassa markanızın etrafında sosyal medya trendlerinin duygu analizini bünyesinde toplayabilenleri.

6. Yeni gelir akışlarını öngörün
Aaron Ross’un Predictable Revenue kitabı teknoloji satışlarıyla ilgilenenler arasında hızlıca en çok satanlardan biri oldu. Ross, satış temsilcilerinin ve onların yöneticilerinin gelir tahmin edilebilirliğini geliştirmek üzere neler yapabileceği üzerine odaklanıyor. IT buradan ipucu edinebilir ve hangi müşterilerin dikkate alınması gerektiği gibi satış kararlarına yardımcı olması için BI araçları sağlayabilir.
“Ünlüler ve etkili kişiler için mobil uygulamalar geliştiren FanHero firması için bir gelir tahmin hesaplayıcısı geliştirdik. Hesaplayıcı firmanın temel sıkıntılarından birini çözüyor: bir ünlünün kaç kullanıcıyı ve ne kadar net değeri firmaya getirebileceğini tahmin becerisi,” şeklinde konuşuyor Concepta CEO’su Humberto Farias. “Hiçbir birey her bir müşterinin ne kadar gelir üretebileceği hakkında iyi bir tahmine sahip olmak için gerekli tüm verileri işleyemezdi. Veri kaynakları arasında sosyal medya istatistikleri (beğeniler, takipçiler, büyüme oranı), dikey büyüme oranları, sabit ve değişken altyapı maliyetleri ile başlatılan uygulamaları tarihsel verilerini içeriyor.”
Uygulama aynı zamanda “ne olursa ne olur” analizi için desteği de içeriyor. Şayet bir muhtemel aday yüksek bir sosyal medya takibi elde ettiyse, onlar firma için daha yüksek bir önceliğe sahip olabilir. Farias uygulamanın “alfa aşamasında” olduğunu, dolayısıyla etkisini belirlemek için çok erken olduğunu belirtiyor.

7. Bütçeleme ve tahminleri otomatikleştirin
Finansal yönetimde tablolamadan özel araçlara geçmek önemli bir fark yaratabilir. “Biz kesintisiz biçimde firmanın geleceği hakkında kararlar vermek için dikiz aynamızı kullanıyoruz,” diye konuşuyor Nextep pazarlama direktörü Christy Hrencher. Bu sorunu çözmek için Nextep bir planlama ve bütçeleme aracı olan Adaptive Insights’a yöneldi. “Adaptive bize bütün liderlik ekibinin bütçeleme sürecine dahil olması yeteneğini kazandırdı. Biz artık herkese gerçek zamanlı olarak hedeflere karşın durduğu yeri görebilme yeteneği sağlayan bir aracımız var. Artık tablolama kullanmıyoruz, bütçeleme ve tahmin sürecini otomatikleştirebildik ve veri herhangi bir zamanda erişilebilir.”

8. İş zekasını diğer platformlarla bütünleştirin
Tarihsel olarak BI araçları özelleşmiş uzmanlık ve uygulamaları gerektiriyordu. Sonuç olarak IT departmanları geleneksel olarak BI sorululuğuna sahipti. Bu sadece self servis BI ile değil aynı zamanda BI’ın doğrudan diğer platformların içerisine gömülmesi (Clearlink’in Sisense kullanımı gibi) yeteneği ile değişmeye başlayabilir.
“Bütünleştirilebilir olduğundan istediğimiz sayıda web uygulaması inşa edebilir ve bu BI taslağı ile rapor geliştirme hızını kullanarak bünyemizde büyütülen uygulamaların içine widget’leri bağlayabiliriz,” şeklinde konuşuyor Starr.
Daha fazla BI işinin iş hatlarına yüklenmesiyle, IT tahmine dayalı analitikler üzerine odaklanarak değer ekleyebilir ki bu hâlihazırda satış ve pazarlama dışında az sayıda kanıtlanmış uygulamaya sahip. Alternatif olarak IT birimleri BI kullanımı fırsatlarını bulmalarında ya da BI becerilerini daha yaygın bir biçimde bütünleştirmelerinde diğer iş birimlerine yardımcı oldukları dahili bir danışmanlık rolünü arayabilir.

9. Vurguyu analiz üzerine kaydırın
2018’de çok sayıda profesyonel veri toplama üzerine halen çokça zaman harcayacak. Veri toplamaya harcanan her bir saat için profesyoneller anlayış açığa çıkarmak için daha düşük kapasiteye sahip olacak. Finans departmanında bu veri toplama/analiz problemi özellikle şiddetli çünkü finans sıkı terminler altında çalışmak zorunda.
Bu sorunu çözmek için Rackspace yönetimi daha iyi iş zekası ile finans ekibine yardımcı olmaya karar verdi. “BI, bir finans ekibinin tüm gerekli kurallar ve hesaplamalarla birlikte ihtiyaç duyduğu veriyi içeren bir ortam yarattı; o defter-i kebirde üretilen herhangi bir operasyonel rapora geri bağlanabilir. Bu finans kullanıcılarının zamanlarının yüzde 90’ından fazlasını veri toplama yerine onu analiz etmeye harcamasına imkân sağladı,” açıklamasını yapıyor Murphy.

Categories: STRATEJİ
Tags: İş zekası

About Author

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*