Yapay zeka düşündüğünüz imkanları sunmayabilir

Yapay zeka düşündüğünüz imkanları sunmayabilir

Yapay zeka IT departmanınıza düşündüğünüzden çok daha erken gelebilir. Fakat hayal ettiğiniz şekilden çok daha farklı bir biçimde.
Yapay zeka teknolojisi denildiğinde aklınızda robot yardımcılar veya 2001: Bir Uzay Destanı filmindeki HAL 9000 gibi bir süper bilgisayar fikrini uyandırıyor olabilir. Fakat gerçek şu ki bilim kurgu filmlerindeki pek çok yapay zeka örneğine karşın günümüz yapay zeka teknolojisi veri merkezinizde çalışan bir yazılımdan ibaret.
Araştırma şirketi Gartner, önümüzdeki dört yıl içerisinde “akıllı makinelerin” kurumsal alanda önemli etkisinin olacağını öngörüyor. Oxford Üniversitesi İnsanlığın Geleceği Enstitüsü araştırmacılarından Dr. Stuart, yapay zeka teknolojilerinin IT departmanlarına yardımcı, kurumsal alanda süreçlerin uygulanmasında kullanılan, çalışanların daha kusursuz olmasını sağlayan, hataların ortadan kaldırılmasında ve uyumluluk konularında fayda sağlayan nitelikleriyle şirketlerin daha üretken hale gelmesini sağlayacağını belirtiyor.
Yapay zeka teknolojilerinin yaygın bir teknoloji haline dönüştüğünü dile getirenler de bulunuyor. Accenture Technology şirketinin Küresel Teknoloji Araştırma ve Geliştirme Direktörü Marc Carrel Billiard, yapay zeka teknolojilerinin ERP sistemleri gibi bir yazılım haline geleceğini dile getirenler arasında yer alıyor. Billiard, yapay zeka yazılımlarının CIO’ların araç takımında yer alan ve IT ortamıyla birlikte önceki sistemlere entegrasyonu sağlanması gereken bir araç olacağını dile getiriyor.
Her geçen gün daha fazla sistemin ve ürünün yapay zeka özellikleriyle sunulmaya başlandığına dikkat çeken Billiard, ERP sağlayıcılarının geliştirdikleri ürünlere yapay zeka ürünlerini dahil edeceğini ve daha fazla çözümün yapay zeka teknolojisine sahip özellikler içereceğini belirtiyor.
Profesyonel hizmet şirketi Deloitte Global, 2016 yılının sonunda en büyük kurumsal yazılım şirketlerinin entegre yapay zeka teknolojilerini ürünlerine dahil edeceğini ve 2020 yılında en büyük 100 kurumsal yazılım şirketinin yüzde 95’inin yapay zeka teknolojilerini kullanacağını öngörüyor.

robot shakes hands with human

Yapay zeka hilelerini çözmenin sırrı
Yapay zeka ile yapılabileceklerinizi ve yapamayacaklarınızı anlamanız önemli konuların başında geliyor. Bilim adamları yapay zeka makinelerini geliştirmede çok küçük aşama kaydetmiş olması yapay zeka ile yapılabileceklerin tam olarak bilinememesindeki en önemli neden olarak ön plana çıkıyor. Fakat şu ana kadar kat edilen aşamada yaklaşık 20 yıldan bu yana devam eden çalışmalar neticesinde yapay zekanın model algılama ve makine öğrenme konusunda büyük aşamalar kat edildiğini söylemek mümkün.
Büyük veri şirketi Battlenose’un CEO’su ve girişimcilerinden olan Nova Spivack, yapay zeka alanındaki gelişmelerin resim, metin ve konuşma gibi alanlarda farklı algılama işlevlerini yerine getirebilmeyi mümkün hale getirdiğine dikkat çekerek sistemlerin kapsamlı verilerdeki zayıf işaretleri henüz ilk aşamada algılamasıyla çevrelerinde olan biteni anlamlandırabildiğini söylüyor.
Deloitte tarafından bir şirketin birbiriyle bağlantılı sunucu eylemlerini gruplandıran makine öğrenme özelliklerine sahip giriş aracıyla IT öneyicisinin problemleri çözmesinde veya beklenmedik bilgisayar eğimlerinin ortaya çıkmasında çözüm olabilmesi adına gerçek zamanlı olarak problemleri saplama niteliğine sahip sistemler geliştirmesine dair örnek yapay zeka teknolojisinin geldiği noktayı işaret ediyor.
Yapay zekanın IT departmanlarının ötesinde insan kaynakları gibi ana kurumsal süreçleri destekleyecek şekilde kullanılacağını belirten Deloitte, örnek olarak yapay zeka teknolojisinin çağrı merkezlerinde uygulanması kültür ve performans bakımından en iyi sonuçlar verilebilecek alanların başında geliyor.
Deloitte, çağrı merkezlerinde kullanılabilecek yapay zeka teknolojisinin aynı şekilde farklı bir organizasyonda yer alan ve iş arayan bir kişiye yönelik olarak kullanılabilmesinin de mümkün olduğunun altını çizerken pek çok insan kaynakları departmanının bu durumun farkında olduğunu ifade ediyor.
Kurumsal anlamda taktiklerin belirlenmesi için yapay zeka teknolojileri kullanılabilir. Örneğin bir şirketle ilgili satın alma teklifi sunarken optimum teklifin sunulabilmesi konusunda yapay zeka teknolojilerinden faydalanılabilmesi mümkün.
Yapay zeka teknolojilerinde işlevlerin yerine getirilebilmesinde yapay zeka sistemlerinin bir şeyler öğrenebilmesi için veriye ihtiyacı vardır. Geçmişte yapay zeka sistemlerine bu verileri sağlamak oldukça güç iken veri analiz yazılımlarının daha yaygın hale gelmesi sayesinde herhangi bir organizasyonun veri yığınına erişilebilmesi mümkün.
Forrester Research şirketinin önemli analistlerinden olan Mike Gualtieri, büyük veri uygulamalarına yönelik eğilimin yapay zeka teknolojileri için sağlanması gereken veri problemini büyük ölçüde çözdüğünü dile getiriyor. Şirketinde her geçen gün Hadoop üzerinde veri yığınları oluşturuyor olması yapay zeka sistemlerine tek bir noktadan fazlaca veriye erişebilmesini mümkün kılıyor.

Dinleme ve öğrenme
Seattle merkezli Allen Institute for Artificial Intelligence CTO’su Ruben Ortega, yapay zekanın daha önceleri şirketler “makine dinleme” olarak adlandırılan yöntemle veri toplamak için kullanıldığını dile getirerek bu tarz bir yapay zeka teknolojisinin tüketici pazarında Amazon’un Echo cihazıyla var olduğuna dikkat çekiyor.
Kurumsal makine dinleme cihazları toplantılarda ve telefon görüşmelerinde konuşulanları kaydetme, işleme ve “anlama” niteliklerine sahip olmasıyla ön plana çıkıyor. Toplantı veya görüşme sonrasında kaydedilen verileri kullanarak “dün yaptığımız toplantıda konuşulan projeye ayrılan bütçe ne kadardı?” gibi sorulara cevap alabilmek ve hatta doğrudan cevap verilebilecek sorular dışında “dün yapılan toplantıda planladığımız şekilde reklam harcamalarımızı arttırmamız halinde satışlarımız ne kadar artar” gibi farklı öngörülere dair sorulara cevap alabilmek mümkün olabilir.
Yapay zekanın doğal din özelliklerinin kullanıldığı özel uygulamalar kurumsal alanda “sanal asistanlar” olarak kullanıcıların konuşabileceği (veya klavye ile etkileşimde bulunabileceği) şekilde kullanılıyor. Carrel-Biliard bu konuda büyük bir petrol şirketinin çalışanlarının pek çok eğitim arasından ihtiyaç duydukları özel eğitim kurslarını belirlemek için bu altyapıyı kullandığını söylüyor.

Sanal yardımcı yazılımı sağlayıcısı olan Next IT şirketinin CEO’su Fred Brown, yapay zekanın organizasyonlar için geliştirilen yardımcı asistan uygulamalarında başarılı olmasının belirli nedenleri olduğunu dile getiriyor. Uygulamalar aracılığıyla eksiksiz bilgi sunulabiliyor olması birincisi; sistemlerin çalıştırılırken herhangi bir destek uzmanından çok daha düşük maliyetle işlerliğinin sağlanması ikincisi olarak dikkat çekiyor.
Bir insan yerine makine ile etkileşimde bulunmanın her geçen gün daha olumlu sonuçlar ortaya çıkardığını düşünen Brown, kullanıcıların problemlerini kendi kendilerine çözme yaklaşımının daha çok tercih edildiğini söylüyor.
Yapay zekanın IT departmanında kullanılmasını endişe verici olarak görenler arasında yer alıyorsanız uygulamaların kontrolünden yana şu an için problem yaşamayacağınızın farkında olmanız önem taşıyor. Bu durumun en önemli nedeninin yapay zeka teknolojilerini ve yapay zekaya yönelik yazılımları geliştirmedeki zorluklar olduğunu söylemek mümkün. Yapay zeka teknolojileri konusunda çok az bir aşama kaydedildiğini söyleyen Nova Spivack, bunun bir yapay zeka gerçeği olduğunu belirtiyor. Yaşanılan gelişmeler doğrultusunda HAL 9000 gibi bir sisteme sahip olmak şu an için ufukta görünmüyor.

 

HAL9000-

Categories: STRATEJİ

About Author

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*