Perakendede yeni nesil veri modelleri moda oldu!

Perakendede yeni nesil veri modelleri moda oldu!

Giderek daha fazla perakendeci, veri anlayışları ve bunlara güç veren teknolojiler tarafından yönlendiriliyor. Perakendeciler, zengin ürün ve envanter veri tabanlarının avantajından yararlanabilir; fakat müşteri deneyimini geliştiren ve iş sonuçlarını iyileştiren yeni yollarla…
CES, SXSW, Web Summit, hatta Dreamforce gibi büyük teknoloji konferanslarında birçok inovasyonun ve konuşmalarında merkezinde veri yer alıyor. Ama bu listeye bir başka yıllık etkinliği de eklemenin zamanıdır: Ulusal Perakende Federasyonu’nun (NRF) Big Show’unu. Giderek daha fazla perakende endüstrisi veri anlayışları ve bunlara güç veren teknolojiler tarafından yönlendiriliyor. Bu sebeple geçen ay New York’taki NRF’i ziyaret ettiğimizde gördüklerimiz çok şaşırtıcı değildi; veri merkezli teknoloji inovasyonu yayındaydı.

NRF’in Retail Big Show’ı adıyla uyumlu. Bu akıllı insanlar ve akıllı konuşmalarla dolu olan fırtına gibi bir etkinlik. Ve şayet siz etkinliğin yapıldığı yer olan Manhattan’daki Jacob Javits Center’da bulunduysanız “büyük” kelimesinin ne manaya geldiğini anlarsınız. Yani kavranacak çok fazla şey vardı.

NRF’te karşı karşıya kaldığımız her şey üzerinde iyice düşündükten sonra öğrendiğimiz şeyleri işleyerek birkaç önemli noktaları çıkardık. Bu yılki etkinlikte gördüğümüz büyük trendlere birlikte bakalım.

Akıllı ödeme teknolojisi ivme kazanıyor
Şu an itibariyle çoğumuz Amazon Go’yu işittik; e-ticaret devinin memleketi olan Seattle Washington’da test ettiği rahat mağaza konseptini. NRF etkinliğindeki konuşmalar bir işaretse, bunun geldiği yerden çok daha fazlasını göreceğiz.
Amazon Go’da müşteriler mağazaya girerken de çıkarken de sıra beklemiyor ve buradaki deneyimin tamamı mobil cihazlarının mümkün kıldığı veri bağlantılarını baz alıyor. Amazon Go uygulamasını indirdikten sonra tüketiciler mağazaya girerken telefonlarını turnikelere okutuyor. Raf sensörleri ve kameralar (kameralar aynı zamanda diğer gelecek vaat eden perakende teknolojilerinin de önemli bileşenleri) bir müşterinin hazır salata veya bir şişe bira gibi bir nesneyi ne zaman aldıklarını not ediyor. Ardından sistem her müşteri tarafından seçilen nesneleri otomatik olarak izliyor, uygulama üzerinden kusursuz bir alışverişe imkân tanıyor. Tamamen kasiyeri bekleme zahmetine girmeden, hatta cebinizden cüzdan dahi çıkarmadan.

Bu akıllı ödeme teknolojilerini geliştiren tek firma Amazon değil elbette. Diğer perakendeciler de bunlarla deneyler yapacak. Bize göre tüketici verisi ve anlayışlarının sonuçları özellikle ilgi çekici. Amazon veya e-ticarette var olan diğer mağazalar her zamankinden daha fazla müşterileri e-ticaret satın almalarıyla ve fiili satın alışverişlerle bağlayabilecek ki bu da müşterilerin gerçek dünya ile e-ticaret alışverişi arasındaki tercihleri ile davranış farklılıklarına değerli anlayışlar sağlayacak.

Mobil uygulamaların ötesinde sohbet bot’ları
Mağaza içi sohbet botları da bu yılki NRF’in önemli başlıklarındandı. Bunların daha fazlasını görmeyi bekleyebiliriz; sadece mobil uygulamalar içinde değil, doğrudan mağaza içindeki dijital ekranlarda da. Buradaki fikir satış ekibini AI güdümlü bir destek sağlamak. Bununla kolay çözülebilir, sık sorulan sorular yanıtlanabilir ve elbette genel alışveriş deneyimi geliştirilebilir.
Müşteriler sohbet botlarına doğal dillerinde mağazanın web sayfasında yanıtı kolayca alınamayabilecek, “Bu nesneyi satın alsam, daha sonra teslim alsam olur mu?”, “Bu çamaşır makinesinin depolama kapasitesi ne kadar?” ya da “Bu deri koltuğa nasıl bakım yaparım?” gibi sorula sorabilir.

AI ve otomatik öğrenme ticareti daha akıllı hale getiriyor
Alışveriş deneyimini geliştirmek için sıra otomatik öğrenme ve AI kullanan teknolojilere geldiğinde sohbet botları elbette buzdağının görünen kısmı ve ürün satışı geliştirme perakendenin bir bölgesi zira onu çokça görüyoruz. NRF’in İnovasyon Laboratuarı Gelişmekte Olan Teknolojiler gösteriminde bir platform görüntü analizini temel alıyordu. Söz konusu uygulamada yalnızca geçmişe dayalı müşteri verilerine dayanmak yerine satış geliştirme yöntemlerini e-ticaret ortamlarında gerçek zamanlı olarak optimize etmek için anlık müşteri davranışı verilerine yer veriliyor.

Bir diğer sistem perakendecilerin müşterilere giysi, ayakkabı veya aksesuarları online olarak ya da mağazada sunmasına imkan tanıyor. Bu müşterilerin seçtikleri şeyler, kişisel tercihler ve lokasyonları baz alınarak sanal ayna teknolojisi ya da dijital ekranlar vasıtasıyla gerçekleştiriliyor.

Yüz ve görüntü tanıma mağaza için deneyimi geliştiriyor
Dolayısıyla perakende verisi sadece CRM verisi, online davranışsal alışveriş ya da işlem geçmişleri hakkında değil. O görüntülerle ilgili ve öyle gözüküyor ki perakendeciler yakın bir gelecekte bir dizi görüntü tanıma teknolojilerini dikkate alacak. Görüntü tanıma platformları devasa ürün bilgisi veri tabanlarına bağlantı kurabilir. Bu da onu müşterilerin ürün etiketleri arasından geçirdiği ya da sistemin tanıdığı diğer sinyalleri kontrol ettiği mobil telefon uygulamaları aracılığıyla erişilebilir yapıyor. Bakkal rafındaki domates konservesi üzerinde bir etiket mi? Bugün bu dünya kadar yemek tarifi fırsatlarını açığa çıkartabilir.
Bu sadece ürün görüntülerini tanımakla ilgili değil. Yüz tanıma da perakendeciler için çokça uygulama alanına sahip bir diğer gelecek vaat eden teknoloji. Bir mağazanın her zamanki bir müşterisi seyahati sırasında başka bir konumu ziyaret ettiğinde yüz tanıma insanların tipik olarak yapamadıklarını üstlenebilir. Söz gelimi teknoloji sağlayıcıları kişiselleştirilmiş mağaza içi alışveriş deneyimlerine imkân tanımak için müşteri veri tabanlarına bağlı webcam’leri barındıran sistemleri tanıtıyor.

Netice itibariyle daha fazla gördüğümüz şey eskiye nazaran çok daha derin anlayışlar sağlayan spesifik perakende uygulamalarına ait teknolojiler. Artık perakendeciler zaten sahip olduklar zengin ürün ve envanter veri tabanlarının avantajını kullanabilirler ama müşteri deneyimini iyileştiren ve iş sonuçlarını geliştiren yeni yollardan.
Sonuçta; alışveriş şüphesiz önümüzdeki birkaç yılda çok farklı görünebilir.

Categories: TEKNOLOJİ

About Author

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*