Uzun ömürlü CIO olmanın 3 sırrı

Uzun ömürlü CIO olmanın 3 sırrı

CIO’ların büyük bir kısmının pozisyonlarındaki görev süresi beş yıl iken bazılarının görev süresi daha uzun olabiliyor. İşte etkili bir CIO olmanın sırları…

CIO pozisyonunda yönetici olarak çalışmak orkestra şefi olmak gibidir. Ahenkle yürütülmesi gerekir. Bir gün tecrübe ve deneyiminin ön plana çıkar, diğer gün “yeni projelerin konuşulduğu” maceralardan bahsedilir. Ancak özellikle büyük bütçeli IT birimleri ve birim yöneticileri geliştirme süreçlerinin mevcudiyeti ve altyapı çalışmalarının tamamlanmasının zaman alması gibi nedenlerden dolayı her zaman yakın takiptedirler.

Nitekim yakın takip nedeniyle CIO pozisyonunda yer alan yöneticiler genel olarak yeni geliştirdikleri stratejiler doğrultusunda yaptıkları çalışmaların meyvelerini toplayacak kadar pozisyonlarında kalamıyorlar. Society for Information Management tarafından 2013 yılının Kasım ayında 484 CIO ve IT yöneticisinin katıldığı bir araştırma sonucuna göre CIO’ların ortalama görev süresi 2013’de 5.2 yıl, 2012’de 5.96 yıl ve 2011’de 4.45 yıl olarak gerçekleşmiş.

Bireysel anlamda şirket içerisinde daha uzun ömürlü bir CIO olmanın sırrı nedir? Uzun süreli CIO olmak için nelere sahip olmak gerekiyor? Görevde uzun süre kalmanın önündeki engeller nelerdir? Pozisyonlarında 7 ile 25 yıl arasında değişen görev süresi bulunan CIO’lar veya CIO’ların ortak çalıştığı kişilerle “koltuğu kollamanın” sırlarıyla ilgili sizler için görüştük. Sonuç: Uzun ömürlü CIO olmanın üç sırrı var.

  1. Tutarlılık

Uzun ömürlü CIO’lar, kurumsal bir algı oluşturarak şirket organizasyonuna hangi teknolojilerin şirketi daha ileri taşıyacağı yönünde doğal bir hassasiyet kazandırır. Bu anlayış CIO’nun çalışmalara bakış açısını belirlemede önemlidir.

Chicago merkezli Instant Technology şirketinin CEO’su Rona Borre, belirli pozisyonlarda görev yapan kişilerin iş hayatı, iş dünyası ve iş dünyası dışındaki yöneticileri çok iyi tanıyor olmasının önemli bir deneyim olduğuna dikkat çekiyor. Borre, uzun zamandır belirli bir pozisyonda çalışan kişilerin iş ortamında ne şekilde stratejik yönetim ortaya konulabileceğini iyi bildiğini ve bu durumun yeni stratejiler geliştirilmesinde önemli bir değer olduğunu söylüyor.

Citrix şirketinde Kasım 1999’dan bu yana çalışan Paul Martine, kariyerine Florida’da yer alan Rot Lauderdale’de danışman servislerinde yönetici olarak başladı. Ocak 2007’de CIO ve operasyonlardan sorumlu başkan yardımcılığı görevine terfi etti. Uzun süredir çalıştığı şirkette görev yapan Martine, şirketin ihtiyaçları ve şirket içerisindeki diyalogları oldukça iyi biliyor.

Uzun süredir şirkette bulunması sayesinde şirket kullanıcıları için en önemli noktaların ne olduğunu bildiğini söyleyen Martine, kurulan diyaloglardaki uyumun ve verimliliğin önemine dikkat çekiyor.

Patronu, şirket COO ve CFO’su David Henshall uyumun Citrix’e belirgin bir değer sağladığını belirtiyor. Pek çok teknoloji şirketi gibi Citrix’in hızlı bir şekilde büyüdüğünü söyleyen Henshall, Paul Martine’in CIO olmasından bu yana 35 şirketi satın aldıklarını vurguluyor. Martine, gerçekleşen satın alma süreçlerinde sistem altyapılarında, ürün entegrasyonunda ve destek sağlanmasında önemli bir role sahip. Bu deneyimle daha etkin sonuçların ortaya çıkması Henshall’in dikkat çektiği noktalar arasında yer alıyor.

Sotheby’s Auction ve Christie’s Auction şirketlerinin ardından dünyanın en büyük üçüncü müzayede şirketi olan Heritage Auctions’da CIO olarak görev yapan Brian Shipman 2007 yılından bu yana bu pozisyonda bulunuyor. Denver merkezli şirkette sekiz yıldan bu yana çalışan Shipman’ın ekibinde yer alan kişiler şirketteki kariyer süresi bakımından en az kendisi kadar tecrübeye sahip.

Shipman’ın patronu COO Paul Minshull organizasyon içerisinde yaklaşık olarak 10 yıldır yer alan kişilerin sahip olduğu tecrübenin paha biçilemez olduğunu söylüyor. Bu kişilerin konuştukları konulara hakim olduğunu ve detayları kavrayabildiğini belirten Minshull, bu konuda Heritage’in eski Visual Basic tabanlı uygulama sürümünden .Net uygulamasına geçiş sürecine dikkat çekiyor. Minshull, geçiş sürecinin tecrübeli bir geliştirici ile olması gerekenin yarısı kadar sürede gerçekleştirilmesinin önemli bir artı olduğunu söylüyor.

  1. İlgili olmak

CIO’ların uzun vadede şirketlerine faydalı olabilmeleri için şirket içerisindeki operasyonlara etkin bir biçimde dahil olması önemlidir. Şirket içerisindeki operasyonlara dahil olmak bir CIO için her şeyden önce ilgili olmayı gerektirir. Shipman, CIO’ların operasyonlara dahil olması anlamında her daim öğrenebilecekleri bir şeyler olduğuna dikkat çekiyor. Shipman, işi ile ilgili tüm detayları bilen bir kişi olmanın mümkün olmadığı gerçeğini şu sözlerle vurguluyor: “ Soru sorabiliyorsanız ve ne şekilde yardımcı olabileceğinizi ve öğrenebileceğinizi irdelerseniz bir şeyleri daha ileri taşıyabilirsiniz.”

 Her zaman öğrenilecek bir şey vardır. İşinizle ilgili her şeyi bildiğiniz iddia edemezseniz. Soru sorabiliyorsanız, ne şekilde yardımcı olabileceğinizi ve öğrenebileceğinizi irdeliyorsanız bir şeyleri daha ileri taşıyabilirsiniz.”
Brian Shipman, CIO, Heritage Auctions,

Minshull, Shipman’ın düşünmenin yeni yollarını keşfetme konusunda bitmek tükenmek bilmeyen doğal bir merakı olduğunu söylüyor. Minshull’a göre bu durum şirketi daha ileriye taşıyan çalışmaların ortaya çıkmasını sağlayan bakış açılarının geliştirilmesi için ayrı bir öneme sahip.

Shipman, şirket toplantılarına IT departmanının ilk katıldığı dönemlerden bugüne kadar “IT departmanının toplantıda ne işi var” tepkisinin zaman içerisinde “IT departmanı toplantıda neden yok” şeklinde değiştiğini belirtiyor.

Merak ve uzun ömürlülüğün birbiriyle önemli bir bağı olduğunu söyleyen Minshull, “İşle ilgili çalışmaların yürütülmesini neler sağlayabilir?” sorusunun cevabının yeni şeyler öğrenme becerisi olduğunu dile getiriyor.

Şirket operasyonlarına ilgili olan CIO’ların operasyonlarla ilgili detaylara sahip olmanın daha ötesine geçtiğini söyleyebilmek mümkün. Kurumsal kültürde devamlılıkla kendini gösteren bu durum şirket içerisinde taze kan etkisi yaparak organizasyonun daha ileri taşınmasını sağlıyor.

Emekli olarak görevden ayrıldığı 2011 yılına kadar 25 yıl boyunca Miami Üniversitesi’nin CIO pozisyonunda görev yapan Lewis Temares, IT yöneticileri için ofisten çıkmanın önemli olduğunu belirtiyor. Bilmediği her şeyi öğrenme yönünde arzusu olduğunu söyleyen Temares, kendisinin ve ekibinin endüstriyel organizasyonlara, sağlayıcılar tarafından verilen konferanslarına katılımının ilgi ve alakalarını olumlu yönde etkilediğini dile getiriyor.

Konferanslara giderek katılımcıların sahip olduğu tecrübenin yüzde 70’inden faydalanabilmenin mümkün olduğunu söyleyen Temares, katılımcıların bilgi seviyesi üst düzeyde olmayacak ortamlar haricinde organizasyonlara katılmayı tercih etmemesinin altını çiziyor.

Michigan merkezli Bloomfield Hills şirketinde 1997 yılının Haziran ayından bu yana CIO pozisyonunda görev yapan Stephen Pickett, diğer CIO’lar ile bağlantı kurmanın önemli olduğuna dikkat çekiyor. Yeni teknolojiler, yöntemler ve liderlik becerileri için grup içerisinde paylaşım yapmanın önemli olduğunu söyleyen Pickett’a göre daha önce karşılaşılmayan problemlerle karşılaşıldığında diyalog kurmak önemli bir nokta.

Pickett, felaket kurtarma projesinin geliştirilmesi sürecinde Almanya’da meslektaşları ile yaptığı değerlendirmeyi paylaşım konusundaki tecrübelerden birisi olarak örneklendiriyor. Problem tespiti ve çözüm konusunda parametrelerin belirlenmesinde meslektaşlarından yardım aldığını belirten Pickett, yaptığı görüşmelerden sonra bu konuda kendini daha yetkin hissettiğini söylüyor.

  1. İletişim becerileri

Uzun süre aynı pozisyonda kalmak güven gerektirir.  Güven, iletişim ile sağlanır. Temares, ortak çalışılan kişilerin söylemlerinizin doğru olduğuna inanmasının bir gereklilik olduğuna dikkat çekiyor. Temares bu konuda şunları söylüyor: “Proje geciktiyse bunu açıkça söyleyin. Proje süresi konusunda taahhütte bulunduysanız taahhüdünüzü yerine getirmeniz önemlidir. Ancak projede gecikme olması halinde kişileri bu konuda bilgilendirmelisiniz. Güven oluşturmanın zorluğuna karşın gerekli güveni sağladıktan sonra problem yaşansa dahi kişiler elinizden gelenin en iyisini yapmaya çalıştığınızı bileceklerdir.”

İş arkadaşlarınızın güvenini kazanmanız onların size ellerinden geldiği ölçüde yardım etmeye çalışması yönünde getiri sağlayacaktır. CIO olarak 12 yıl görev yapan Pickett, oluşturduğu organizasyon yapısından hareketle yapılacak işlerde pek fazla kısıtlamaya gidilmemesinin ve problemlerin çözülmesi için iletişimin sağlanmasının önemli olduğunu söylüyor. Pickett’a göre etkin iletişim herkese eşit mesafede olmayı gerektiriyor.

 “Astın ve üstün yönetimi önemlidir. Çalışanlarınıza yöneticilerinize davrandığınızdan farklı davranmamalısınız. Diyalog kurmak için açık kapı felsefesini benimsemelisiniz.”
Stephen Pickett, CIO, Penske

İletişimin çok yönlü olarak yayılması gerektiği görüşüne katılan Temares, IT çalışanlarına üç ayda bir kahvaltı organizasyonu yaparak şirket içerisindeki söylentiler konusunda gündemin nabzını tutmanın kendisi için önemli olduğunu söylüyor. Temares, bu sayede kahvaltı esnasında pireyi deve yapmadan sorunları çözebilmenin daha mümkün hale geldiğini belirtiyor.

Kapsayıcı yaklaşımın daha belirgin hale geldiği ortamda departmanlar arasında iletişim kuran CIO’ların önemli düzeyde ilerleme kaydettiğini söyleyebilmek mümkün. Bu ilerlemenin hem şirket hem de IT departmanı için olumlu sonuçlar ortaya çıkardığı dikkat çeken noktaların başında geliyor.

Martine, sadece tek altyapıya odaklanılması durumunda temel sorumluluk olarak yalnız IT ekibiyle çalışılması durumunun ortaya çıktığına dikkat çekiyor. Martine’ye göre çözümlerin şirket organizasyonu ile ilişkilendirilmesine başlandığında gerçek farkın ortaya çıktığını söylemek mümkün. Bu süreçte teknolojiye pek yakın olmayan kişilerle çalışılabildiğini söyleyen Martine, oluşan ortamın problemlerin açık bir biçimde ifade edilebildiği imkanları beraberinde getirdiğini dile getiriyor.

Instant Technology şirketinin önemli IT yöneticilerinden Matt Brousseau, dinlemek istemeyen ve birlikte çalışma felsefesini benimsemeyen CIO’ların ilerlemeye karşı olduğunun değerlendirilmesi neticesinde kısa sürede kapı dışı kalabileceğini söylüyor. Her şeyi bildiğini düşünen kişilerin organizasyona zarar verebileceği uyarısında bulunan Brousseau, uygun çözümlerin raporlama yapan kişilerin fikirleri doğrultusunda ulaşılabileceğini belirtiyor. Brousseau’ya göre taleplerin tümünü yerine getirmek mümkün olmamakla birlikte CIO’nun geliştirme sürecindeki görevin yüzde 50’nini liderlik, yüzde 50’sini takım çalışmasını sağlamak oluşturuyor.

Uzun Ömürlü CIO Olmanın Sırları

CIO’nun uyumu sağladığı her şirkette sağlanan faydanın sürdürülebilmesi için memnuniyet, kayıtsız kalma veya atalet olarak tabir edilebilecek bir durağanlık durumuna karşı mücadele etmek gerekir.

Santa Clara Üniversitesi IT Liderlik Programı dekanı Pete DeLisi, belirli bir pozisyonda uzun süre kalınması halinde ataletin söz konusu olabileceğini söylüyor. Daha önce başarısızlıkla sonuçlanan herhangi bir durum için tekrar çalışma yapmama yönünde bir yaklaşımın ortaya çıkabileceğine dikkat çeken DeLisi, mevcut durumdan şikayet edilmemesi halinde heyecanın kaybedilerek durumu kabullenmenin söz konusu olabileceğini belirtiyor.

Neyse ki CIO’ların büyük bir kısmı teknolojideki hızlı değişimin söz konusu problemin aşılmasında büyük fayda sağladığını söylüyor. Penske CIO’su Stephen Pickett, kişinin her daim kendisiyle rekabet içerisinde olduğunu, yapılan ve yapılması planlanan çalışmalarla ilgili her zaman farklı düşünülmesi gerektiğini belirtiyor. Pickett, beş ile yedi yıl gibi bir zaman diliminde yeni bilgisayar teknikleri ve kurumsal süreçler doğrultusunda kendisini yeniden keşfettiğini dile getiriyor.

Instant Technology CEO’su Rona Borre, atalete karşı dikkatli olunması gerektiğini söyleyen yöneticilerden bir diğeri olarak ön plana çıkıyor. Aynı pozisyonda bulunan kişilerin yeniliklere rağmen at gözlüğü takma felsefesini benimseyebileceğini vurgulayan Borre, bazı durumlarda taze bakış açılarına ihtiyaç duyulduğu ve bu nedenle firmaların danışmanlara başvurduğunu belirtiyor.

Heritage Auctions CIO’su Brian Shipman şirket operasyonlarına ilgili olmanın ataleti önlemede faydalı olabileceğini dile getiriyor. Müzayede evinde çalışmanın bunu kendisi için kolay hale getirdiğini belirten Shipman, IT dünyasından uzaklaşma ihtiyacı hissettiğinde satışı yapılan koleksiyonların fotoğraflarını incelemenin kendisini rahatlattığını söylüyor.

— Howard Baldwin

Categories: KARİYER, MANŞET
Tags: cio

About Author

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*