Seçimlerde anlık 560 bin kişiye, toplamda 50 milyon oturuma , 30 milyon farklı kişiye eriştik.

Turkuvaz Medya Grubu Proje ve İş Geliştirme Grup Müdürü Selahattin İmamoğlu, 31 Mart seçimlerinde dijital yayıncılıkta rutinin dışına çıkarak anlık 560 bin kişiye ulaştıklarını söylüyor ve ekliyor: Böyle bir günde bizim için bulut teknolojisinin ve networkün desteği çok önemli idi. Bu anlamda seçim gecesinin yıldızı IT ekipleri oldu.

Dijital operasyonlar her şirket için kritik süreçlerin başında geliyor. Özellikle medya sektöründe bu kritik operasyonu yönetmek hem maliyetli hem de oldukça zahmetli bir iş olarak dikkat çekiyor. 

Selahattin İmamoğlu, Türkiye’deki en kritik ve hassas sektörlerden birinin önemli bir oyuncusunun teknoloji liderlerinden biri… Turkuvaz Medya Grubu Proje ve İş Geliştirme Grup Müdürü olarak görev yapan Selahattin İmamoğlu, internet yayıncılığının bir trende dönüşmeye başladığı 2000’li yıllardan bu yana dijital yayıncılık alanındaki teknoloji serüvenini sürdürüyor. 

20’ye yakın farklı dijital yayın İmamoğlu’nun sorumluluğunda… Bunlar arasında; Sabah, Fotomaç, Takvim, Yeni Asır gibi köklü gazeteler var. Ayrıca Selahattin İmamoğlu, birçok derginin yanı sıra A Haber, ATV; A Spor gibi TV kanalları ile web sitelerinin de teknolojisinden sorumlu… İmamoğlu dijital radyoların da kendi sorumluluk alanında olduğunu belirtiyor. 

Göreve başladığı 2000’li yıllarda temel hedeflerinin gazetede yer alan haberlerin ertesi gün internet sitesinde verilebilmesi olduğunu söyleyen İmamoğlu, “O dönemde internet sitelerinin herhangi bir gelir modeli olmadığı gibi, trafik hedefleri de yoktu. Editörlerin birçoğu haberleri el ile yazıyordu. Günde ortalama 30 haber girilen bir dönemdi. Zamanla yarışımız olmayan bir dönemdi. Fakat internete bakışın değişmesiyle birlikte medyada dijital yayıncılığın da evirildiği bir döneme girdik” diyor.  İmamoğlu, günümüzde sosyal medya hesapları, video içerikler ve günde 500 civarında haber girişi ile dijital haberciliğin ciddi anlamda değiştiğini kaydediyor. 

Bu noktada önemli bir soru soruyoruz Selahattin İmamoğlu’na: Habercilikte hız kaliteyi düşürür mü? İmamoğlu, hızın kısmen kaliteyi düşürdüğünü söylüyor ancak ekliyor: Biz haber kalitemizi düşürmeden ilerlemeye özen gösteriyoruz. Zaten hedef de bu olmalı! Selahattin İmamoğlu şöyle devam ediyor: “Haberi hızlı vermemiz gerekiyor. Örneğin; bir deprem meydana geldiğini düşünelim. Bu kurgu içinde bu haberi hemen vermeniz gerekiyor. Çünkü sosyal medya ile yarışıyoruz. Biz burada hem hızlı olmak zorundayız hem de sosyal medyadaki duyuruların üzerine haberi daha da zenginleştirerek vermek durumundayız. Bu haberi girerken beş dakika gecikirseniz diğer haber siteleri ile yarışamazsınız.” 

Haberin yaşam süresini olabildiğince hızlı şekilde zenginleştirmenin önemine vurgu yapan Selahattin İmamoğlu, “Eskiden okuyucu bize gelirdi, bir marka bağlılığı vardı ve en büyük farkımız da buydu. Kaynaklarına güvendiği, kendini rahat hissettiği bir ortama ulaşmaya çalışıyordu. Şimdi yayıncı okuyucuya ulaşması gerekiyor. Dolayısıyla; evet , burada hız artık çok önemli bir unsur oldu”” diye konuşuyor. 

“Amacımız, SEO’yu mutlu ederken, okuyucuyu da bilgi ile doyurmak”

Dijital yayıncılığa hız unsurunun dahil olmasıyla birlikte, haberin yaşam süresinin de kısaldığını dile getiren İmamoğlu şöyle konuşuyor: “Şu anda günde 400 haber veriyorsun ve bu haberler çok kısa bir sürede tüketiliyor. Eskiden haber kaynağı, haberin yayınlanacağı sayfa sayısı, haberin devamını iletmek için zaman kısıtlıydı. Şu anda böyle bir kısıtlama bulunmuyor. Dijitalde artık lüksümüz kalmadı. İnsanlar içeriği milisaniye bazında tüketiyor. Okuyucu, bir haberi arama motorunda aratıp sonrasında önüne gelen ilk başlığa ‘tık’lıyor. Artık kullandığınız görseller çok daha fazla, videolar ile haberleri destekliyoruz,  haberin yayınlandığı platforma göre farklı başlıklar kullanıyoruz, cihaza göre içerikler farklılık gösterebiliyor, yani kısaca tek vitrinimiz değil, çok vitrinimiz oldu ve her biri için ayrı çalışma gerekiyor” diyor. 

Büyük bir medya oyuncusunun arama motorunda mutlaka öncelik alması gerektiğine işaret eden Selahattin İmamoğlu, dijital yayıncı olarak bu noktaya da yatırım yaptıklarını anlatıyor: “Bu alana sürekli yatırım yapıyoruz. Arama motoru sadece sizin içeriğinizle ilgilenmiyor, aynı zamanda okuyucunun içeriğinize gösterdiği ilgiyle de ilgileniyor. Ne kadar okuyucu size ilgi gösterirse, haber ne kadar fazla yayında kalırsa arama motoru da haberinizi o kadar fazla öne çıkarıyor ve bu noktada da sizin içeriğinizin güncelliği önemli olmaya başlıyor. Böyle bir durumda her zaman okunabilecek bir içeriği zenginleştirerek, farklılaştırarak yeniden ele almanız gerekiyor. Bugün arama motorlarından yaklaşık yüzde 65-70 oranında bir trafik alıyoruz.”

İlk SEO birimini 2013 yılında kurdukları bilgisini veren İmamoğlu, bu birimin yayıncılık için önemli olduğunu da vurguluyor. İmamoğlu, amacın SEO’yu mutlu ederken, okuyucuyu da bilgi ile doyurmak olduğunun altını çiziyor. 

“Lokasyona göre içerik sunabiliyoruz”

Yeni nesil teknolojilerle birlikte yayıncılık dünyasındaki değişimlere de dikkat çeken Selahattin İmamoğlu, özellikle okuyucuya özel yayıncılık konusunun 10 yıldır gündemde olduğunu, kendilerinin de bunu yapmaya çalıştığını anlatıyor. Lokasyon bazlı içerikler ürettiklerini belirten İmamoğlu, örneğin; Sivas ilinde yaşayan birinin namaz saatleri, Sivas’a özel hava durumu gibi içerikleri görebildiğinden bahsediyor. 

Yapay zeka teknolojisini ayrı bir konu olarak ele aldıklarını ifade eden Selahattin İmamoğlu, bununla ilgili uzun süredir çalışmaları olduğunu belirtiyor. Daha önce Bigpara isimli sitenin kuruluşunu yaptığını söyleyen İmamoğlu, “Yapay zeka desteğiyle 2002’de ve 2003’te hayata geçirdiğimiz her hisse senedi için yapılan bir teknik analiz metni 2019 yılı içerisinde hala kullanılıyor ve okuduğunuz zaman bunu bir makinenin yaptığına inanamıyorsunuz. Bunun yanında; seçimle ilgili benzer bir çalışma yaptık. Yapay zeka ile oluşturduğumuz metinler oldu, bir önceki seçimde bir gecede 13 milyon sayfa gösterimi elde ettik. Bu örnekler zamanla çoğalabilir. Günlük finans raporları, hava durumu gibi…”

Alt yapı yatırımlarının çok farklı bir şekilde değiştiğini ifade eden İmamoğlu, fiziksel makineleri barındırmanın ve makine parkurunu sürekli güncel tutmanın zorluğuna işaret ediyor. İmamoğlu konuyla ilgili şöyle devam ediyor: “Bulut teknolojilerinin gelişmesi bizim için büyük bir imkân sağladı. Bu teknolojiler gelişmeden önce de biz benzer yatırımlar yapıyorduk. Ancak tahmin ettiğiniz gibi bunlar çok maliyetli oluyordu. Bugün kendi içimizde barındırdığımız server’lar olduğu gibi veri merkezlerini de kullanıyoruz.” 

“Sabah 9, gerçek haber okuyucusunun saatidir”

Dijital yayıncılıkta trafik akışından da bahseden Selahattin İmamoğlu, rutin bir trafik eğrisi olduğu bilgisini veriyor. İmamoğlu, “Her gün aynı trafiği almıyorsunuz. Hafta içi farklı, hafta sonu farklı oluyor. Cuma günü farklı trafik akışı söz konusu. Akşam saat 17’den sonra mobil trafiğinde inanılmaz bir artış görüyorsunuz. Sabah 9 gerçek bir haber okuyucusunun saatidir. Anlık bir gelişme olursa rutin trafiğinizin 3-5 katına çıkabiliyorsunuz tabi. Dolayısıyla sürekli bir yatırım yerine mimariyi ona göre düzenlemeniz daha doğru. Esnek bir mimari olması şart” diyor. 

Seçimlerde anlık 560 bin kişiye, toplamda 50 milyon oturuma , 30 milyon farklı kişiye eriştik. Gecenin yıldız IT ekipleri oldu!

Trafik ile ilgili enteresan bir örnek de veren Selahattin İmamoğlu, 31 Mart seçimlerindeki okuyucu trafiğini şöyle anlatıyor: “31 Mart seçimlerini rutin bir seçim olarak bekliyorduk ancak bizim için öyle olmadı. Dijital yayıncılıkta en fazla 150 bin anlık ziyaretçi alırsın. O gün seçim yayınına başladığımızda anlık 200 bin kişi ile açtık. Ziyaretçi sayısının inmesini beklerken ve ortalama 100 bin civarında seyredeceğini düşünürken sürekli artmaya başladı. Son noktada 560 bin kişiye anlık olarak eriştik ve bu gece saat 3’e kadar devam etti.  Sadece Turkuaz Medya olarak değil, tüm haber yayıncıları için önemli bir örnek bu. İşte böyle bir günde bizim için bulut teknolojisinin ve network’ün desteği çok önemli idi. 31 Mart saat 19’da başlayan ve 48 saat devam eden bir trafikten bahsediyoruz. Bu anlamda seçim gecesinin yıldızı IT ekipleri oldu.”